måndag 4 februari 2013

Döden, föreläsning och kändisar

Måndag = sovmorgon, och tid för uppdatering av bloggen. En liten sammanfattning av veckan som gått då.

På klasstimmen i måndags fick vi som vanligt ett nytt hängningstema, till denna vecka. Denna gång drog vi ett team ur "Temalådan" och det blev Surrealism. Ja men tjena, fan vad svårt! :P

Eftermiddagen ägnades åt uppgiftstid.

På tisdagen var det redovisningar av olika vidareutbildningar på förmiddagen, men jag var inte i skolan då, för jag mådde inget bra. Jag fick be en klasskompis montera min kändisbild åt mig, och Angelica var snäll och gjorde det! TACK!!!

På onsdagen var det döden i princip hela dagen. Utom ett litet avbrott för Friskvården. På morgonen fick vi färdigställa våra döden-bilder. Rama in dom och fixa med texten och hänga upp där vi hade valt ut våran plats.

Sen efter lunch redovisades döden. Mycket intressanta bilder och texter, väldigt spännande att höra allas tolkningar.

I torsdags var det föreläsning och bildbedömning hela långa dagen. Då hade vi besök av fotografen Jens Olof Lasthein. Som vanligt började det med en föreläsning i hörsalen vid 10. Sen blev det bildbedömning, där han fick bedöma våra bilder, bilder som vi då själva valt ut. Helt klart en bildbedömning som skilde sig från dom vi tidigare haft med gästföreläsarna. Han gav oss alla tips på hur vi kunde förändra/förbättra vårt fotograferande. Jag måste bli mer vågad i mitt fotande, han var inte så imponerad av mina stilla naturbilder. :P

Man kan säga att den här bildbedömningen drog ut en del på tiden. Helt plötsligt, när klockan var 5, blev vi tvungna att pausa, eftersom några av oss skulle äta middag innan matsalen stängde (kvart över 5). Så vi fick göra en paus där i en halvtimme ungefär, för att vi som skulle äta middag skulle få middag i oss.

Men sen fortsatte vi med dom personer som var kvar att bedöma och var inte klara förrän vid halv 7. Hehe. :P Efteråt stod jag och snackade en stund med Axel och Lina innan jag gick in på mitt rum.

Och så i fredags var det dags för veckans hängning. Hängningen som vi annars brukar ha på torsdagar. Nu var det dags för "Kändis-porträttet". Många spännande kändisar hade fotats, från ytterst lokala kändisar till rikskändisar. T.o.m. en häst hade blivit fotad, den kända travhästen Järvsö-Faks.

Helgen var ganska händelselös. Höjdpunkten under helgen var helt klart MELODIFESTIVALEEEEN!!! :D Jag såg den ihop med Lina, min "schlagernördspolare" vid deras TV, och vi kunde båda konstatera att Yohio var klart bäst under kvällen! Nu ser vi fram emot nästa lördag, och då hoppas vi få med oss några fler. ;) Vi hade tänkt oss det redan denna helgen, men det blev inte rktigt som vi tänkt oss, för det var så många som åkte iväg den här helgen, så vi var inte så många kvar. Bara jag, Lina och Linda från våran klass tror jag, och Linda var inte så intresserad.

Igår åkte jag in till Hudik en sväng. Jag hade kollat upp om Clas Ohlson, som var den affären jag tänkt gå till, var öppen på söndagar, och det var den, så jag bestämde mig för att åka in och kolla efter det jag tänkt köpa. Rätt dött på stan, men inte SÅ konstigt, allt annat var ju liksom stängt. Hudiksvall är precis som Karlskoga i det fallet, stängt och halvdött på söndagar.

Jag gick in på Clas Ohlson, och såg nästan direkt var jag skulle gå för att hitta det jag letade efter. Jag skulle ha modellera. Jag kom fram till den hyllan där dom hade lera och andra hobby-saker, MEN... Ingen vanlig hederlig modellera, sån som jag ville ha. Så jag gick ut igen, och gick bort mot Hemköp. Så gick jag runt därinne en stund. Men hittade inget av värde. Så då gick jag tillbaka till Clas Ohlson igen. Jag frågade en från servicepersonalen om dom hade nån annan lera än den som hängde där vid hyllan, men nej, det hade dom inte. Det som fanns att välja på var nån sorts lufttorkande lera, och det funkade inte alls. Och så cernitlera. Så jag köpte cernitlera, jag tänkte att OK då, det får väl duga.

Så gick jag bort till stationen, men upptäckte att jag missat bussen med 5 minuter, och det var en timme till nästa buss, så det var bara att försöka sysselsätta sig då. Så jag gick upp mot stan igen. Och så kom jag bort mot Åhléns. Hade inte ens tänkt på Åhléns. Jag sneglade in och försökte kolla om det var öppet. Det såg öppet ut, för det var tänt, och jag tyckte jag såg folök som rörde sig därinne. Så jag gick in. Och jisses, vad stort det var!!! My God!!! Tittade runt lite på allt möjligt, och så plötsligt hittade jag till barn -och hobbyavdelningen. Och typ det första jag fick syn på där var lera. Modellera. Sån modellera som jag ju hade letat efter! Det var ju PRECIS sån lera jag ville ha! Så ja, jag blev helt enkelt tvungen att köpa den. Också. Så nu har jag en förpackning cernitlera som jag inte vet vad jag ska använda till. :( Känns ju lite halvsurt.

Så när jag väl kom tillbaka till Forsa igen blev det att leka lite med modellera. :P Hihi. ;) Skulle ha det till min "Surrealism"-bild. Och vad det blev för nåt till slut, det får ni se senare. ;)

Och imorgon ska vi till Stockholm med klassen. Jag längtar! Men ändå inte... Ska bli kul att äntligen åka iväg på utflykt med klassen igen, det har jag saknat... Men den utställningen vi ska se på Fotografiska hade jag helt ärligt lika bra klarat mig utan. Gillar inte ens snubbens bilder. David LaChapelle. INTE min stil alls! Men men, kan väl bli bra... Och mysigt iallafall, om inte annat, att komma iväg lite, och åka nånstans ihop med klassen... Min fina underbara klass!!!

Idag blir vi nog inte så många, för det var rätt många som åkte till Stockholms-trakten i fredags, och skulle stanna fram till imorgon. :P

Men nu börjar vi om en kvart, och jag hade tänkt försöka hinna kolla igenom bilderna jag tog igår först.

Puss och kram och ha en dunderfin vecka alla fina människor som läser min blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar