onsdag 10 september 2014

Härlig Ölands-vecka med härligt sommar-väder

Har ju redan berättat om slutet av veckan. Tänkte försöka mig på att skriva om början på veckan också, eftersom det finns folk som är nyfikna.

Jag kom ner till ön på söndag kväll, efter en lång tågresa med många byten. Inte så jobbiga byten dock, det gick snabbt och smidigt, men man blir ju ganska trött av att åka tåg, och framförallt om man åker långt.

Så söndagskvällen blev rätt lugn i stugan, ihop med mamma. Hon fick hämta mig i Böda, eftersom bussen inte gick längre än så, och sen fick jag lite Ölandslimpa och mjölk.

På måndagen gjorde vi inte så mycket. Ärligt talat minns jag inte, men jag har inga bilder därifrån iallafall. :P

På tisdagen blev det en cykeltur ner till Böda, närmare bestämt Kaffestugan i Böda, för att köpa bröd. Vi ville ha deras stenugnsbakade Ölandslimpa. På vägen stannade vi till vid Rosendals järnåldersby, och gick runt och tittade bland dom gamla husgrunderna där. Det gick även ett gäng får och betade bland stenrösena där, men dom var liiite för skygga för att man skulle få hälsa på dom. Fota dom gick dock bra. :P

Dag 3, onsdag, åkte vi upp till norra udden. Där var det oväntat mycket folk! Mest tyskar förstås, hehe. Vi bestämde oss iallafall för att gå upp i fyren. Det händer inte varje gång vi är där, men nog har jag varit uppe i fyren bra många gånger! Så många att jag inte längre kan räkna dom. Denna dag var det dock extremt bra sikt! Bättre än nånsin! Vi fick se Blå Jungfrun däruppifrån nämligen, och det har ALDRIG hänt förut! Häftigt var det! Så nog var det värt att gå upp i fyren denna gång. Wow!

Sen köpte vi en varsin glass och satte oss på en sten vid den lilla båthamnen som finns vid fyren. Där satt vi i solen och värmen och bara tog in alla intryck, och "bara var" helt enkelt. Åååh, underbara plats!

På kvällen blev det, som dom flesta kvällar, en promenad ner till hamnen. FIN KVÄLL!

Fjärde dagen, torsdag, var vädret lite halvdåligt, men på eftermiddagen kom vi iallafall ut på en liten utflykt. Vi tog med oss lite fika och så åkte vi ner till Byerum och raukarna. Så satt vi där bland raukarna och fikade och sen blev det en stund på stranden där vid Byerums Sandvik. Dock inget bad, inte ens för mamma!

Och på kvällen en promenad ner till hamnen, denna gång längs med stranden. Tittade på solnedgången och gick sen hem igen.

Dom tre sista dagarna har jag ju redan skrivit om, så det kan ni gå tillbaka i bloggen och läsa om i tidigare inlägg. Men det blev iallafall Borgholm på fredagen, där vi bl.a. besökte Borgholms Stadsmuseum, vilket inte händer speciellt oft.a och ås kollade vi in Bondens Marknad, där vi tittade på två supersöta kalvar, en ko, en hel drös med urgulliga griskultingar och deras mamma, och fyra får. Och så givetvis en varsin glass från Glasscaféet, som vi satte oss i hamnen och åt. Lördag blev det en tur till Trollskogen på eftermiddagen, och på sändagen hann vi inte med så mycket mer än att städa och sen åka.

En fantastiskt fin vecka blev det iallafall, med härligt soligt sommarväder nästan hela veckan! Utom en dag, när det regnade. Men vi hade verkligen tur med vädret.

Nu blir en tur ner till Skördefesten också, och sen är jag klar med Öland för i år. Tyvärr. :(

Ett litet smakprov på bilderna från veckan kan jag bjuda på här, annars finns det fler bilder på min Facebook. :P

Enjoy! ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar