måndag 29 februari 2016

Är det okej att inte gilla våren?

Imorgon är det första mars. Då börjar våren, enligt kalendern. Och även om det vädermässigt inte riktigt är helt vår än, så är våren iallafall på väg. Och alla jublar. Eller ja. Nästan alla. Dom flesta. Men inte jag. För ärligt. Jag hatar våren! Jaja jag vet, det låter brutalt. Men så är det. "Men hur kan du inte gilla våren?" Den frågan får jag ofta. Ja varför? Ibland undrar jag också. Men det är bara så liksom. Ni som känner mig väl, ni vet att jag varit med om en hel del i mitt liv. Och mycket av det som har hänt har hänt på våren. En av dom värsta händelserna i mitt liv hände just på våren. Men våren har nog alltid varit väldigt tuff för mig. Ja, våren är nog den årstid som alltid har varit värst för mig. Av nån anledning. Så det är mycket psykologiskt.

Sen blir jag ju alltid super-duper-mega-dunder-jättesjuk på våren! Alltid! Varenda år! Konstant sjuk i tre månader. Näsan kliar, ögonen rinner, halsen svullnar upp. Och ja, det är klart jag har allergi-mediciner, men sjuk blir jag ändå.

Men nej, våren tycker jag inte alls om. Och det är väl okej? Det borde väl vara lika okej som att inte gilla hösten. Andra får höst-depressioner. Jag får vår-depressioner. Jag mår oftast sämre under våren. Okej, den hösten som varit nu har väl inte varit mitt livs bästa, men den är ett undantag. Annars är våren värst.

Ja, för mig framkallar våren bara ångest. Helst av allt vill jag gå i ide och vakna upp igen typ runt midsommar. Det är lagom. Just nu är det också mycket runt mig, mycket som händer. Det är rörigt och jag hänger knappt med själv. Men jag tänker inte sitta och skriva ut här hur jag mår för det angår faktiskt inte alla och det är absolut ingenting jag känner att jag vill skriva ut öppet här. Har redan öppnat upp mig rätt rejält i det här inlägget. Det finns människor som vet, och det räcker så.

Men ja, klart det finns positiva saker med våren också. Det börjar blomma och det finns mycket kul att fota under våren, för mig som är fotograf. Jag får leva på det!

Men jag önskar i alla fall att ni inte frågar mig varför jag inte tycker om våren. Jag orkar inte förklara. Och jag frågar aldrig er varför ni inte tycker om vintern. Eller hösten. Eller sommaren. Alla årstider passar inte alla. Så är det liksom bara. Dock älskar jag att vi HAR årstider i Sverige. Det är en gåva. Även om jag ogillar våren.

Och jag kan ändå glädjas med alla dom som gläds åt att våren kommer. Jag blir glad för er skull! Men förvänta er inte att jag tänker jubla åt att våren är på väg. Nej. Själv tänker jag sitta och smyglängta till sensommar och höst. Till då när den värsta sommarvärmen har lagt sig och temperaturen är mer behaglig. När det är så vackra färger på kvällarna.

Så, till sist: Hoppas ni får en supermysig vår alla underbara läsare! Det är ni värda!

En bild jag tog under mitt år uppe i Norrland, när våren hade hittat upp även dit upp, efter en lång härlig vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar