söndag 27 januari 2013

Kändisar, döden och veganmuffins

Hjälp, nu har det gått tre veckor sen jullovet! Galet! Fan, vad fort det går!

Min blogglust är inte vidare stor just nu, men jag känner ändå att jag måste skriva lite om vad som hänt sen vårterminen började.

Dom första dagarna hade jag besök av Lina här, så dom blev lite... Jaaa, speciella. Under klasstimmen fick vi reda på hängningstemat till den hängningen vi har nu i veckan som kommer. Kändis-portärtt.

Redan första dagen hade vi en redovisning på eftermiddagen, av reprobilderna. Då var Lina med och fick studera också. :P

Sen var det Uppgiftstid efter det, och även samtal. Jag hade samtal med min ena lärare. Det mesta funkar bra, men visst finns det saker jag måste jobba på, och det tänker jag banne mig göra också!

Sen efter middagen hängde jag och Lina på mitt rum. Kollade en del på SVTPlay bl.a. :P

På tisdagen pratade vi lite om "Avgörande ögonblick" på förmiddagen, som skulle vara temat för terminens första hängning. Svåååårt tema!

Och efter lunch hade vi genomgång av naturbilderna, som vi lämnade in för eeeevigheter sen. Då var Lina också med. :P

Även den här kvällen hängde vi mest på mitt rum.

På onsdagen gick vi upp lite tidigare än vad jag brukar göra, för att hinna äta frukost i lugn och ro, och sen gå tillbaka till mitt rum en stund, eftersom Lina skulle packa. Jag gick på lektion, och Lina stannade kvar på rummet tills det var dags att åka. Hon kom ner och lämnade nyckeln och sa hejdå och drog. Vi hade genomgång av blixtaggregat.

Sen var det Friskvårdsinformation i Hörsalen. Även den här perioden blev det promenad för mig. Hade ju tänkt mig Körsång där innan jul, men bytte ju ändå till promenad sen, så nu har jag haft Skogpromenad och Promenad, haha. :P

Uppgiftstid på eftermiddagen, och sen efter middagen hände inte mycket alls för min del. Jag kände mig lite nere efter att Lina hade åkt, jag gjorde inte så mycket alls.

Även torsdagen kände jag mig rätt nere, och var inte alls mig själv. Tror att klassen märkte av det faktiskt, även om ingen sa nåt.

Vi hade iallafall föreläsning om en fotograf på förmiddagen, och sen pratade vi lite om Fördjupnings- och Projektåret.

Hela fredagen gick åt till olika blixt-övingar. Men roligt hade vi! :P

Den helgen var jag igång hela tiden, både lördag och söndag. På lördagen trotsade jag extremkyklan som var ute, typ 25 minusgrader, och åkte in till Hudik för att fota till hängningen. Jag visste precis vad jag skulle fota. :P Så jag hängde på stationen i Hudik i två timmar för att fota avgörande ögonblick. Hade ingen känsel alls kvar i fingrarna sen, men det var det fasen värt, haha. :P

Och på söndagen gick jag ut IGEN. :P Trotsade samma kyla en gång till och tog en långpromenad med kameran, hahaha. :P Galning! ;)

Andra veckan hände det också mycket. Händer mycket hela tiden! :P

På måndagen fick vi en fotouppgift, och blev indelade i grupper till en annan uppgift. Och sen kollade vi på en film om döden. Typ. Det var en film från Karlskoga. Haha. Det tyckte jag var skitkul! :P

Tisdag morgon fortsatte grupparbetet. En stund. Vi fick en ny uppgift i samband med det, som handlar om döden. Den bilden ska också redovisas nu i veckan.

Efter lunch fick vi besök av en elev från Biskops-Arnö, som visade lite bilder och berättade om utbildningen där. Intressant!

På onsdagen hade vi en liten genomgång om HDR innan friskvården, och så fick vi arbeta lite med det, och fota till den uppgiften.

Torsdag förmiddag var det dags för terminens första klasshängning, om "Avgärande ögonblick". Sammanfattningsvis kan man väl säga att vi alla behöver träna lite på just det temat. Men fin bilder hade alla tagit iallafall tycker jag! :P

På fredagen började vi med att gå bort till biblioteket och plocka ner julutställningen. Och sen hade vi redovisning av HDR. Och efter det kollade vi på en jätteintressant film om blinda fotografer.

Sen under helgen var jag i Uppsala och firade min GRYMMA storasyster som tog sin läkarexamen på lördagen! GRATTIS EMMA!!! :P Det började med en ceremoni i aulan, där alla fick sina diplom, och så hade Emma en stor fest på Smålands nation på kvällen. Som blev mycket trevlig! Och jag hade fått i uppdrag att vara festfotograf denna kväll, så jag sprang runt och fotade för fullt. :P Jag lyckades även med att fota mitt Kändis-porträtt under kvällen. :P

Jag hann även med ett besök hos morfar ihop med mamma, pappa och Lina innan jag åkte tillbaka till Forsa på söndagen. Alltid kul att träffa morfar! :)

Och så den veckan som varit nu. Hände ganska mycket skulle jag vilja säga. På måndagen var 4 stycken borta, dom var i Stockholm allihopa för att fota "sina" kändisar. :P Vi andra fick lära oss om hur man håller kamera-utrustningen på ett bra sätt för att inte kroppen ska ta skada alltför mycket, och sen efter lunch kollade vi på första delen i dokumentär-serien om Lennart Nilsson. Den såg jag med mamma och pappa när den gick på TV på jullovet, men då fick jag se den igen nu. :P Skön snubbe den där Lennart alltså, måste jag säga. :P

På tisdag förmiddag blev det mer studio. Vi blev indelade i två grupper, och fick fota stilleben i ljustält bl.a. Det var kul! :D

I onsdags minns jag faktiskt inte vad vi gjorde. Jag mådde inte så bra, och var väl inte helt alert ska jag erkänna! Men på uppgiftstiden efter lunchen var jag iallafall bl.a. ute och fotade till Döden-uppgiften. En bild som jag sen dess haft skitsvårt att få till det med utskriften på. Typ första gången det händer för mig!

På torsdagen hade vi en genomgång, pratade om en fotograf. Och sen jobbade jag halvt ihjäl mig med den jäkla Döden-bilden efter lunch. Men jag gjorde även klart Kändis-bilden.

I fredags var tanken att vi skulle ha redovisningar om olika fotoutbildningar. Men det blev inte riktigt så... Haha. I fredags var vi rekordfå. :P Vi var bara 4 stycken. Jag vet att en var i Stockholm och fotade kändis, och en annan följde med honom. Och så var det nån mer som var i Stockholm, men på annat ärende. (Tror jag?) Och så var några bortresta nån annanstans och två var sjuka. Så vi fyra som dök upp fick paxa plats och ramar till våra Döden-bilder. :P

Den lunchen blev nog den mest speciella hittills, hahaha. :P Men mysigt hade vi! ;)

Jag var och handlade som vanligt när skoldagen hade tagit slut. Och jag hade tänkt baka igår. Men tror ni inte jag glömde köpa ägg. Hahaha. Klant-Hanna! :P Jag löste det dock ändå, så jag bakade vegan-muffins istället igår, det är ingen mjölk i dom heller. Hade tänkt dra ihop ett gäng till en filmkväll på kvällen, men för ovanlighetens skull fastnade jag i Facebook-chatten, så det blev inget med det... Tyvärr... Men nästa lördag kväll hoppas jag och Lina på att få ihop delar av klassen till en schlagerkväll! ;)

Och idag har jag typ städat hela dagen. Jag är så duktig! :P Men det BEHÖVDES, för jag hade inte ens packat upp resväskan från jullovet. Hehe, ooops! :P

Och nu väntar jag på att schemat inför kommande veckan ska ramla in på Firstclass, och så blir det så småningon dags att göra middag.

Ursäkta mig för dåligt bloggande för tillfället, men så är det ju ibland.

Ha en fin vecka iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar