söndag 11 maj 2014

Grattis Österrike! Grattis Conchita!

Ja, så var det avgjort då. Och var var det jag sa? ;) Haha. :P Nånstans innerst inne visste jag ändå att det skulle bli Österrike som skulle dra längsta strået till slut.

Men jädrar, vilken jämn omröstning det blev. En riktig nagelbitare. Men wow, I like! Och precis som jag också skrev. :P Tre länder gick över 200 poäng, och det har då fasen inte hänt på bra många år.

Men vad tyckte jag då egentligen? Vann rätt låt?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Låten var enligt mig ingen 12-poängare, men men. Som så många redan skrivit, det var kärleken som segrade igår, och hela grejen är ju så fin på nåt sätt, så det känns ändå bra nånstans.

Bäst igår var utan tvekan Sanna Nielsen. Hon var bäst helt enkelt, och hade förtjänat att vinna. Men en tredjeplats är förbaskat bra det med, och den var helt klart välförtjänt! Fasen vad bra hon gjorde det igår, Sanna, sjukt stolt blev man! Ja, en minst satt hedervärd bronsplats!

Och som jag skrev till min syster tidigare idag, jag tycker det var en värdig topp 3.  Och det var längesen jag tyckte det. Bra låtar alla tre, och kul att det blev så jämt också!

Var ett tag sen det blev klart vem som vann först när det bara var 3 länder kvar att rösta också. Visar också hur extremt jämt det faktiskt var.

Och skrev jag inte att Sanna skulle komma topp 5? Blev ju bättre än så till och med. ;)

Jodå, jag är nöjd, även om det alltid känns lite småbittert, när vi var så nära att vinna. Men jag kommer över det med. :P

Självklart har ju denna seger skapat mycket skriverier och åsikter, garanterat direkt från första stund det blev klart! Jag tänker inte gå in nåt djupare i det, men jag känner lite som Sanna i en intervju idag, det som Conchita kämpar för och står för, är det som också jag står för, och som Eurovision står för. Och jag tycker Eurovision behöver det! Många snackar om politik, men för mig är det mänskliga rättigheter! Och det är inte förbjudet i Eurovision Song Contest.

Stort grattis Conchita Wurst, till denna historiska seger, Stort grattis Österrike! Och tack Europa!

Och så självklart, Stort grattis världens bästa Sanna Nielsen, till en mycket hedervärd och välförtjänt tredjeplats! Jag är STOLT!!!

Tack för mig, och tack för den här gången gällande schlagern. Nu stänger vi schlagerdörren för den här gången, och öppnar upp den igen nån gång i höst! ;)

Hängde du inte med på hur exakt det slutade? Vilken placering och poäng fick din favorit egentligen? Här är hela resultatlistan. :) (Källa: svt.se/melodifestivalen.)

www.svt.se/melodifestivalen/har-ar-resultatet-i-eurovision-song-contest-2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar