söndag 18 september 2011

Photoshop-skolan del 1: Header

Det är flera av mina vänner nu som nämnt mina PS-alster, så jag tänkte ha en liten "Photoshop-skola" här, med lite enklare övningar... Är det nåt speciellt ni skulle vilja lära er, och som ni skulle vilja att jag visade här, hör av er, så ska jag se vad jag kan göra!!! :P

Jag vill bara tala om att jag är själv långtifrån nån expert, jag har fortfarande själv mycket kvar att lära... :P Men har ju liksom lite "utbildning" i ämnet, eftersom det ingick Photoshop-lektioner i min Webbdesignkurs på folkhhögskolan förra läsåret... Så en hel del har jag lärt mig där, men vissa saker är också självlärda... ;)

Vi börjar med en ganska enkel header, med ett antal bilder på rad... Exempel:


Klicka på bilden för att se den större...

Steg 1:
Skapa ett nytt dokument. Välj själv vilken storlek du vill ha på headern, jag har i det här fallet 860x270.

Steg 2:
Öppna bilderna du vill använda i headern.

Steg 3:
Klipp till bilderna som du vill ha dem. Det kan vara svårt att få de i rätt storlek när man lägger de bredvid varandra i själva headern sen, men du kan klippa till de på ett ungefär iallafall.

Steg 4:
Ändra storlek på alla bilder, så att de får samma höjd som headern, i det här fallet alltså 270.

Steg 5:
Markera en bild i taget genom att gå in på Markera -> Allt, sen Redigera -> Kopiera.

Steg 6:
Klicka sen på Bakgrundslagret, gå in på Redigera -> Klistra in, upprepa sen steg 5 och 6 med samtliga bilder.

Steg 7:
Justera och lägg bilderna som du vill ha dem.

Vill du sen ha ram på (som jag har i exemplet), fortsätt med Steg 8.

Steg 8:
Markera en bild, gå in på Redigera -> Ramlinje(kontur) och ställ in tjocklek och färg. Upprepa sen denna procedur på samtliga bilder.

De två yttersta bilderna måste ligga intill kanten för att du ska få ram runt om hela.

Hoppas detta ska hjälpa dig!!! ;) Lycka Till!!! :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar