fredag 8 mars 2013

Internationella Kvinnodagen

Mitt sportlov är snart slut, och Internationella Kvinnodagen är här. Jag kommer "fira" den i Eskilstuna, hos Emma och Erik i deras nya lägenhet. Blir middag där idag. Innan dess tänkte jag försöka ta mig ut och fota lite. Har äntligen kommit på (med hjälp av mamma visserligen, men ändå) vad jag ska fota till slututställningen nu.

Internationella Kvinnodagen ja. Sitter och tittar/lyssnar på en diskussion på TV:n om just detta som känns lite smått urspårad nu. Jag vet inte men, jag har svårt för såna diskussioner på TV när folk pratar i mun på varandra.

Jag tänker nu klistra in en text jag skrev här i bloggen för exakt ett år sen. Tycker den stämmer jävligt bra:

Och, som alla år, återkommer frågan: Behövs verkligen denna dag, fortfarande? Mitt svar är: JA! Klart som fan att den gör! Samhället är fortfarande väldigt väldigt ojämställt. ÄVEN i Sverige! Inte minst vad gäller lönerna. Jag tycker verkligen det är sorgligt. Vi lever på 2010-talet, 2013 närmare bestämt, och det är fortfarande inte helt jämställt! Det är fasen pinsamt! Jämställdheten i hela världen är fortfarande långt ifrån bra. Synd att jämställdhetsfrågan inte tas upp oftare... Istället ägnas massa tid åt att älta massa annat.

Nej, jag tycker den här frågan är otroligt viktig! Välgörenhet är verkligen nåt jag brinner för, och i det ingår ju då kvinnors rättigheter. I u-länderna är detta fortfarande ett stort problem, de har fortfarande lång väg kvar! Men jag hoppas att vi inom en inte alltför snar framtid ska kunna uppnå detta, och bli ett jämställt samhälle!
KRAM på er alla fina, vackra, härliga, underbara kvinnor! Ni är unika och värdefulla varenda en av er!!! ♥♥♥

Ha en bra dag alla och trevlig helg! Finaaaaal i Mellon imorrn. ;) Jag LÄNGTAR! :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar