måndag 3 mars 2014

Veckans Mello-snack!

Hann inte med att skriva om schlagern igår, så jag får ta det idag istället. Dags för sista schlagersnacket innan finalen. Vad tyckte jag egentligen om Andra Chansen?

Jaaa ni, himla bra fråga det. Smått besviken, men inte förvånad! DET är jag iallafall.

Att Helena Paparizou skulle krånlga sig vidare till finalen, det förstod jag rätt snabbt. Inte alls förvånande! Och himla otur för Martin Stenmarck att han hamnade i duell med Linus Svenning, när det framgick att det var dom två som skulle duellera kände jag direkt att hjälp, jag har verkligen INGEN ANING om hur den duellen kommer sluta.

Och som sagt, egentligen inte speciellt oväntat resultat, men ändå lite förvånande.

Jag var inte riktigt med på att dom hade ändrat system i Andra Chansen heller, så jag var ju inställd på dom där klassiska duellerna redan från början. Eller hade dom det där systemet redan förra året?! Haha gud hjälp, jag minns inte alls! Förra årets Andra Chansen har jag inte mycket minnen från. Jag hade precis, bara några timmar tidigare, kommit ner till Karlskoga från Hudik, för att spendera mitt sportlov här. Var rätt trött efter den långa tågresan och tidig uppstigning. jag minns inte ens vilka som tävlade då, har ju hört i efterhand att Robin Stjernberg var en av dom som gick vidare därifrån iallafall. :P

Jaja, strunt samma, nu var det årets Andra Chansen jag skulle skriva om.

Eftersom årets upplägg chockade mig lite, så blev jag tvungen att tänka om lite där hur jag trodde det skulle gå.

Jag trodde verkligen på Martin Stenmarck, jag gjorde verkligen det! Och jag har hört många i efterhand (även icke-Martinfans) som var chockade och besvikna över att han inte gick vidare. Men ja, Linus Svenning berörde väl mer och det är visst sånt som betyder mer.

Men det positiva med att herr Stenmarck inte gick vidare, är ju iallafall att nu slipper jag välja vilka jag ska heja på i finalen, av Stenmarck och Alcazar! :P Haha!

Skrällarnas år har det ju varit i år, helt klart! Alla deltävlingar, utom den sista, har haft minst en skräll som gått vidare! En väntad artist och en skräll. Det var som sagt bara sista deltävlingen som fick ett väntat resultat.

Att försöka sia om finalen är väl nåt jag borde göra nu då, men ärligt talat, det är helt jävla omöjligt! Särskilt efter alla skrällar i deltävlingarna. Jag har verkligen INGEN ANING om hur det kommer gå i finalen! Ingen aning. Det kan fasiken gå precis hur som helst. Är det nåt jag har lärt mig under dom senaste årens festivaler, så är det att man ska aldrig säga aldrig. Man kan aldrig veta nuförtiden. Man ska vara beredd på vad som helst.

Därför känner jag mest just nu, att jag inte vill ha några förväntningar nästa vecka. Inga förväntningar alls. Då blir man inte förvånad över slutresultatet! Besviken kanske man blir ändå, men ingenting förvånar liksom. Jag vågar knappt tro nånting ens ju.

Dock, om jag ändå ska våga mig på att spekulera lite, så tror jag mycket på Sanna Nielsen eller Alcazar, för det är många som vill se dom som vinnare nu, efter att ha varit med så många gånger, men aldrig lyckats vinna. Och det är kanske inte många som minns det, men när Sanna Nielsen tävlade med Empty Room 2008, fick hon faktiskt flest röster av tittarna, bara att Charlotte Perrelli hade fler totala juryröster, och knep därför segern ändå. F.ö. samma scenario som 2005, när Stenmarck vann, och förra året, när Stjernberg vann.

Men sen är det ju klart, Yohio har det ju pratats mycket om på förhand också! Har dock inte hört så mycket om det på ett tag nu, kanske mest för att han var med i första deltävlingen,. och folk har litegrann "glömt bort" honom. Men nej, nu har han dykt upp igen i snacket.

Anton Ewald och Oscar Zia kommer är ju båda två, som jag skrivit tidigare, årets Eric Saade, och lär plocka hem en hel del röster från Sveriges tonåringar, liksom Yohio. Om det kommer räcka till seger är dock svårt att säga. Som alltid.

En annan artist som jag har läst om på flera ställen, att folk på allvar tror på, och som chockade mig rätt rejält, är Ace Wilder. VAAAA??!!! Varför då?! Enligt någon var det den enda låten som "sätter sig". Tycker jag personligen är ett jättekonstigt argument! För mig är det många av årets finallåtar som har satt sig på hjärnan! Idag t.e.x går jag runt och sjunger på "Bröder". Beror iofs kanske mest på att jag hörde den nyss i samband med intervju med Andra Chansens vinnare i Gomorron Sverige. Och Ace Wilder tycker jag inte är speciellt bra! Men vad fasen, merparten av dom senaste årens vinnare har jag ju inte heller gillat, så jag vet inte jag.

Vilka har vi kvar då?! Ellen Benediktson. Kan skrälla. Kan skrällvinna. Likaså Linus Svenning.

Och så har vi Helena Paparizou. Ja, hon känns också som en stark vinnarkandidat. Det är ju trots allt Helena Paparizou. Vinnare av Eurovision Song Contest 2005. För Grekland. Vi skulle nog bli glada att få skicka henne som representant för Sverige. Tror jag. Och Internationella Juryn kommer nog ge henne en hel del röster. :P Tror jag. :P

Och vilka har vi kvar? Ja, Panetoz ja. Haha. Dom enda jag typ inte hört ett ord om sen dom gick vidare från deltävling 2. Lite konstigt. Det är ju ändå Panetoz. Men folk kanske glömde bort dom, haha. :P Ska jag vara ärlig är nog dom dom jag tror minst på, men som som sagt, man kan ALDRIG veta. Man ska aldrig säga aldrig. :P

På tal om Internationella Juryn förresten. I år tycker jag det är jättesvårt att ens försöka gissa hur dom kommer rösta. Kan gå precis hur som helst där med.

Jag kan nog säga att det blir med en aning skräckblandad förtjusning jag kommer kolla på finalen på lördag. I år är jag på allvar orolig att fel låt kommer vinna. Riktigt orolig! Det är knappt så att jag VÅGAR kola, hehe. Men jag vågar ändå tro på Alcazar. Dom är trots allt förhandstippade. Mycket snack har det varit om dom, mycket som pekar på att dom kan vinna.

Men det är inte över förräns det är över. Bara att inse.

Men vem jag hejar på på lördag, det har väl inte undgått nån iallafall?! ;) Det ÄR deras tur i år, så är det bara! ;)

Puss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar