lördag 1 september 2012

Första hängningen och utflykt med klassen

Hjääääälp, nu har jag inte skrivit på en vecka nästan! Olikt mig ju, haha! :P

Men det har varit en händelserik, spännande och intressant vecka. :) Och jag har iallafall lärt mig mycket nytt. Har varit helt slut på kvällarna, haha! :P

Men kan väl försöka kort sammanfatta veckan som gått iallafall. Måndagar, som innebär sovmorgon, börjar vi 1½ timme senare än övriga dagar. Denna måndag ägnades helt åt att fixa iordning så att vi kunde göra den första hängningen av bilder. D.v.s. de som ännu inte gjort klart sina ramar, fick göra det, jag hade en målning kvar, så jag målade ram, fixade klart mina bilder på datorn och sen satt jag i en timme och bara typ väntade... Nej, jag är inte så mycket för att redigera och göra om bilderna, jag vill ha dem i stort sett som de är. Några små ändringar blev det väl, men jag menar, det gick ju snabbt liksom...

I tisdags fick vi göra nåt som jag tyckte var både kul och spännande! :P Vi var återigen uppdelade i två grupper, våran grupp började med det roliga och spännande. Vi fick skvätta färg på ett papper, som vi sen vek ihop, och så blev det massa spännande motiv. Sen skulle vi alla välja ut en av dessa, och så fick alla i gruppen skriva en varsin accosiation till dessa bilder. Många spännande (och roliga) beskrivningar kom upp! :P Sen blev det bilddiskussion av lite olika bilder. :P Bl.a. skulle vi gissa årtalet på dessa bilder, och förlåt mig nu, men jag måste bara få skryta lite, jag hade rätt på 2 av 3 årtal! :P

Mitt i allt detta gick brandlarmet, så hela klassen gick lugnt upp. Det visade sig ju bara vara oförberedd övning, men lite kul var det, för folk hämtade väskor och tröjor och allt möjligt, och hade inte så värst bråttom ut egetnligen. :P

Efterl unch byttes vi av, och då fick våran grupp vara i datasalen, där vi gick igenom hur vi skulle göra när bilderna ska printas och annat viktigt. Seg som jag är, fick jag som vanligt med mig ungeför hälften. :P Men jag var inte ensam, så det lär nog bli repetition på den delen.

Torsdag förmiddag fick alla vi (inklusive jag då) som inte printat de första hängningsbilderna ännu, göra det, och sen rama in. :D Strulade dock, så det tog lite längre tid än väntat. Men sen fick jag en genomgång på den analoga kameran jag fick med mig. (Pappas gamla).

Och så efter lunch hade vi lite teori, om Photoshop och Lightroom. Lightroom är helt nytt för mig, aldrig jobbat med det förut! Men Photoshop kan jag ju lite sen innan, tack vare webbdesign-utbildningen! Dock var det ändå mycket information.

Torsdag förmiddag var så dags... Dags för den första hängningsdiskussionen. Kul och intressant att höra om allas förklaringar till bilderna de tagit, och såklart också att höra om vad folk tyckte om min bild. Temat var alltså "Första intrycket" och min bild var den jag visade i nåt tidigare inlägg här, med ladan ni vet.

Och efter lunch fick vi lära oss om exponering, och göra några övningar. Det var otroligt svårt för mig, eftersom jag i princip bara fotat med automatik. Fick en liten snabb privatlektion av en av våra lärare, det tackar jag för! :P Men jag inser att jag har mycket att lära mig när det gäller det där.

Vi fick också en uppgift under veckan, som även den fick mig att känna av mina brister inom just detta område. Men för tusan, jag SKA klara det! :P

Och så igår, fredag, var vi på utflykt hela dagen. Vi åkte till Movikens masugn. Sjukt fint och jättemysigt ställe. Skönt att det var under tak också, eftersom det regnade typ hela dagen. :P Dock fick jag aaaaaaaaaaaasont i ryggen, så jag fick sluta fota efter typ en timme...

Men det var skitskul! :D Trots regn och ryggproblem. Jag gillar verkligen min klass, skitskönt gäng hela högen! :)

Idag är typ de flesta från klassen, som är kvar på internatet över helgen, i Hudiksvall, men jag, som ännu inte bråkat färdigt med CSN, fick stanna hemma. :( Men har städat så, jag har gjort nytt istället! :P Cyklade en sväng till Ica i regnet, annars har jag städat städat städat... Men ikväll ska vi iallafall försöka hitta på nåt, filmkväll eller nåt! Får se om de andra kommit fram till nåt annat när de är borta. :P Men jag är på i vilket fall som helst, höll ju på att tråka ihjäl förra helgen, när det inte hände ett skit...

Men nu ska jag hämta dammsugaren tror jag, och sen ska jag kanske slå på stort och städa i köket också. :P Ingen annan på mitt internat är kvar över helgen, så jag har köket för mig själv. Och TV:n. Hehe. :P

Puss och kram

Movikens masugn, en regnig fredag i augusti. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar