söndag 23 december 2012

Julpyssel, julfest, vernissage, masterclass och julavslutning

Puh, vilken vecka det varit! Men nu är jag iallafall i Karlskoga för att fira jul och nyår och ta det lite lugnt i två veckor.

Har ingen större blogglust ärligt talat, men jag gör det här ändå nu...

Jag tycker sista veckan gick sjukt fort! Men så hände det väldigt mycket också.

Måndag var det full rulle hela dagen. Allt det sista inför utställningen skulle fixas. Så vi var många som printade ut bilder den förmiddagen. Jag fick en bild som jag råkade printa ut för stor, så jag fick printa ut en ny. Jobbigt när jag tog det dyra Velvet-pappret.

På eftermiddagen var det julpyssel i gympasalen. Men eftersom jag hade lite att göra, så hade jag tyvärr inte möjlighet att gå. :( Synd! Men några av mina klasskompisar gick, och de kom sen ner med jättefina alster.

Sen var det dags för grötmiddag i matsalen, för hela skolan, som skolan bjöd på. Gröt och skinksmörgås. Trevligt, trevligt! :)

Och efter det var det julfest i gympasalen. Som jag inte heller hade tid att gå på tyvärr. :( Men jag kikade in en snabbis när jag var därborta och hämtade posten. Såg trevligt ut!

Men nej, jag hade fullt upp med att bl.a. rengöra mina glas till utställningsramarna.

Men när julfesten var slut kom dom som varit där tillbaka ner i fotokällaren, och de hade med sig två stora fat med MASSA goda saffranskakor, som dom tydligen bjudit på på festen. Men fått massa över. Så alla vi som var därnere tog en varsin, ja, två till och med. :P Och jag tog sen med mig ytterligare en när jag gick till mitt rum sen.

Tisdagen började med en kort kort samling, men sen skulle bilderna monteras, för oss som inte gjort det, och det var ganska många. Och sen var det bara att bära bort alla bilder till biblioteket och bärja montera. Jag fick dessutom bakläxa i målningen av min ram, så jag fick gå bort till fotokällaren och hämta lackbetsen och sätta mig och måla min ram där jag missat. :P

Monteringen tog vääääldigt lång tid, och när vi nästan var klara, så fick några av oss i klassen, dra lott om vilka två som fick göra ytterligare en uppgift. Det blev jag och Emma, och vi skulle göra en affisch som skulle ramas in och hängas vid utställningen. Vi gjorde nåt efter vad vi var kapabla till, men vi var båda rätt stressade, för Emma skulle iväg, och jag var tvungen att gå till middagen, eftersom middagstiden snart var slut.

Men jag fortsatte lite efter middagen, och då fick jag även montera bilden i ramen.

Så i onsdags då, var det dags... Dags för det vi alla jobbat så hårt för, vernissagen! Vi hade fixat salta pinnar, pepparkakor och julmust och han som sköter biblioteket höll ett öppningstal. Hela skolan plus lite annat löt folk kom. Nervööööööööööst som tusan, särskilt när vi stod uppställda på rad hela klassen under öppningstalet, haha. :P

Men ja, vernissagen gick bra, och jag fick en del frågor om mina bilder.

Sen var det friskvård, men vi hann inte riktigt med det.

Efter lunchen fick vi se en film som handlade typ om camera obscura. Jag vet inte hur många som såg hela filmen, alla var jättetrötta. Jag somnade flera gånger, men hade varit dum nog och satt mig i "fel" soffa. Våran ena lärare satt på en stol precis bakom mig, och varje gång jag somnade till så slog han till migmed kameran i huvudet, så jag hade lite ont sen efteråt. Men ja, det var ju inte bara jag som sov, om jag säger till, men inte fick dom nån kamera i huvudet för det minsann.

Torsdag var ämnat åt masterclass hela dagen. Men et tog inte hela dagen... Bara fram till lunch... Men jag kan iallafall säga, att alla i klassen är SJUKT duktiga, och de har verkligen tagit SJUKT bra bilder!!! Åh, sån fin och duktig klass jag har!!!

Så efter lunchen visste vi inte riktigt vad som skulle hända. Och det hände inte så mycket heller. Vi fick jobba med valfria grejer.

Och så var det fredag och dags för julavslutningen. Men först en dryg timmes klasstimme i soffrummet. Vi pratade lite om terminen som gått, om vad som ska hända till våren, om julutställningen och om den stora slututställningen till våren. Och sen fick vi titta i fotoböcker, som några elever från förra året gjorde till slututställningen. Häftigt! Jag skulle vilja göra en bok, men samtidigt skulle jag vilja ha mina bilder hängande. Men iallafall, sen var det dags för avslutning. En rolig och underhållande avslutning. Och så lunch i matsalen. Och så blev det världens kramkalas i matsalen, haha. :P

Alla stack en efter en under eftermiddagen sen, och Lina på kvällen, men inte jag och Linda. Jag blev dock själv nästan hela kvällen för Linda var iväg på annat.

Men fick iallafall sällskap av henne in till Hudik sen, och vi hade sällskap när vi stod och väntade på tåget, eftersom vi skulle med samma. Och den här gången skulle vi båda byta i Stockholm.

Och ja, hemresan blev ju ett äventyr den med, speciellt från Stockholm. PUH!!!

Men nej, det får räcka för nu. Orkar faktiskt inte blogga mer. Just nu.

Idag ska granen kläs och så ska vi på julkonsert allihopa. Mys! :) Sjukt att det är julafton redan IMORGON, jag som var i Forsa så sent som igår. Tar lite tid med omställningen om jag säger så...

Kommer nog ett inlägg till idag. Men för nu får det räcka. Blir tyvärr inga bilder nu, men jag hoppas ni klarar er ändå.

Puss och kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar