tisdag 12 juli 2011

"Alla positioner är viktiga!"

Haha ja, det var en mening som vi funktionärer fick höra väldigt ofta under festivaldagarna... Våra ledare sa det säkert minst 3 gånger per dag!!! Och ja, jag förstår ju att det ligger nåt i det, absolut, men det kändes inte alltid så... Framförallt kändes det inte alltid så kul...

Men ja, som jag väl redan nämnt, jag var nöjd för det mesta, och tyckte det var jättekul!!! :D

Onsdagen har jag väl redan skrivit, men här kommer lite om torsdag, fredag och lördag också...

Torsdag: Torsdagen blev... BLÖT!!! :P Hehe... Väldigt blöt... Jag jobbade kväll och natt den dagen, precis som på onsdagen... D.v.s jag började 19.30 slutade 02.30... Men jag åkte ner redan till klockan 6 den kvällen, eftersom jag ville se Tove Styrke innan jag började jobba... Missade dock det mesta av hennes spelning... :(

Jag hade velat länge om jag skulle ta med regnjackan eller inte, men till slut tog jag iallafall med den... Och TUR var väl det, kan man väl säga... Redan när jag kom utanför dörren kände jag några små dropper, men det var inte så farligt, så jag brydde mig inte så mycket mer då... Men när jag var vid Musikpalatset ungefär, började det regna ännu mer, och kom en ordentlig skur... Jag brydde mig dock inte nämnvärt då heller... Men så när jag var vid Pizzeria Katrine ungefär, började det regna igen... ORDENTLIGT!!! STOR jäkla droppar denna gången!!! Jag såg på marken hur stora de var, och hur hårt de slog i marken... Då blev jag blöt!!! Jag cyklade in under tak vid en affär på torget, och stod där en stund... Men till slut tog jag fram regnjackan och cyklade vidare... Men det tog bara i ännu mer... Så när jag nästan var framme, stannade jag igen, under tak, nästan vid busstationen, tills det hade gett sig lite, då jag kunde cykla den sista biten, parkera cykeln, och sen gå in på området... Missade de första 5 minutrarna på Toves spelning...

Sen blev det uppehåll en stund, men så kom regnet igen... En rejäl skur även denna gång!!! Till slut började det regna så mycket så jag hade ingen lust att stå kvar i regnet, så jag sprang och ställde mig under tak vid en av Ahlgrens matstånd...

Och helt plötsligt sen var Toves spelning slut, 20 minuter innan utsatt tid, utan att jag hade koll på varför det bara tog slut, hade totalt missat det...

Så jag missade väl halva hennes splening, vilket var jävligt synd!!!

Jag gick ner och satte mig i funkistältet sen, insåg att det var nästan 1 timme kvar tills mitt jobbpass började...

Inne i funkistältet kom ett par åskknallar också, men så småningom slutade det och regna, och blev nästan sol igen!!!

Sen var det uppehåll tills en 10 minuter efter attv vi påbörjat vårat pass... Vi höll fortfarande på att gå runt och gå igenom arbetsuppgifterna, och placera ut folk, så kom det en rejäl skur igen... Men nu hade vi alla fått en varsin regnponcho från KAU, så nu var man iallafall väl förberedd och rustad... :P

Tur att man stod under tak och var skyddad från regnet när man stod framför scenen då, haha... :P

Jag fick börja att stå vid scenen även denna dag, i scendiket, eller bakom kravallen som vissa föredrar att säga... Först på Peter Bjorn & John på lilla scenen... Och haha, en stackars tjej hade hamnat mellan två killar, och hon var mest där som sällskap till sin pojkvän, hon blev nästan klämd mellan de där två killarna, stackarn, hehe... :P

Och sen på Looptroop Rockers på stora scenen... Typ halva den spelningen... Sen, vid 23-tiden, kom en av ledarna och hämtade mig, så fick jag inta en annan position... Jag fick gå bak bredvid scenen, vid backstage-området, och sitta och vakta parkeringen där, så att inga obehöriga bilar kom in där... Det var... inte så kul... Ska jag vara helt ärlig så var det skittråkigt!!! Sitta och vakta en parkering där det passerar en bil typ en gång var tionde minut... Not so funny!!! Men ja, jag vet, viktigt!!! Sen kunde jag inte gå på toa eller nånting heller, om jag nu hade velat det, eftersom jag var tvungen att sitta där hela tiden... Det var meningen att vi skulle vara två stycken, men den jag skulle sitta där med svek ju hela tiden, drog iväg och var borta skitlänge!!! SUCK!!! Så jag satt ända fram tills vi slutade den kvällen/natten, d.v.s klockan 2... Jag satt oavbrutet i 3 timmar, höll på att somna flera gånger!!! Och trots att de sa att de skulle komma förbi ibland och kolla läget, så gjorde de typ aldrig det... Jag kände mig extremt bortglömd, och det kändes som min position var "den bortglömda positionen"...

Så jag fick se Bob Hunds splening lite från sidan...

Men jag fick iallafall vara med och stänga området sen, gå med det rödvita bandet tills alla besökare gått ut, haha... :P Som nån sa, vi var fårvallarna som vallade in en skock får... :P

Tog rätt lång tid att få ut alla denna kväll, så vi var väl inte klara förrän halv 3... Och då var det samling i tältet först, innan vi fick gå hem... Denna gång berömdes bl.a. två stycken som jobbat i dalen för speciella insatser, och jag ska vara ärlig och erkänna att jag blev rörd av det som den ena, tjejen, hade gjort!!! Fasen alltså!!! Riktigt bra gjort!!! Åkte iallafall hem strax före 3 och strax efter 3... Kom i säng vid 4 tror jag...

Skönt att man var ledig på fredagen sen, haha... :P

Fredag: Jag var ledig denna dag, så jag kunde gå runt hur jag ville, och se vad jag ville... Åkte ner till klockan 7 ungefär... Eftersom mina vanliga skor blev dyblöta dagen innan, och fortfarande inte hade torkat, och jag visste att det var risk för regn, så jag tog jag gummistövlarna...

Jag åkte dit så jag såg Veronica Maggio... Inget jag lyssnar på i vanliga fall egentligen, men det var bra!!! Hade sagt till Lina att jag skulle se henne, så det gjorde jag... :P Sen blev det Those Dancing Days, som också var förslag från Lina, och Manic Street Preachers, som var förslag från en släkting... Those Dancing Days tittade jag lite halvt på, eftersom jag var nere och köpte mat medan de spelade... Pasta med ost- och skinksås, skitgott, fast lite dåligt saltat...

Efter MSP stod jag kvar vid stora scenen, vid samma plats, och lyssnade på Graveyard vid lilla scenen därifrån...

Stod där i en timme, och hängde, precis som de där mest hängivna fasen, hahaha... :P Men det var det värt... Halv 1 var det ju så dags, en av veckans stora höjdpunkter, nämligen THE ARK!!! Deras sista splening i Karlskoga... Och den hade jag lovat både mamma, Lina och mig själv att jag skulle se, så det kändes viktigt att få se!!! Och jag blev så glad när jag upptäckte att jag var ledig då också, så jag kunde se den...

Och det var GRYMT!!! Helt magiskt!!! Galet mycket folk i publiken, och helt sjuk stämning... Jag tror att varenda en som hade biljett till PiP var där, i publiken... Utom de stackarna som jobbade just då då... Stackars funktionärerna i scendiket hade fullt upp, hehe... :P

Första, och antaligen också sista, gången som jag fick se The Ark live, men jag ångrar mig ju inte direkt... Ashäftigt!!!

Efter den spelningen var det snabba med att ta fram och börja "dra repet", och av nån anledning var jag skitseg ut, så jag lämnade området nästan sist av besökarna den kvällen...

Var hemma vid 3 tror jag...

Lördag: Sista dagen på festivalen, och jag jobbade dagpass, 13-21... Och kan ni tänka er, SOLEEEEEN kom tillbaka!!! :D HÄRLIGT!!! :D

Den här gången fick jag inte stå i scendiket alls, vilket jag tyckte var tråkigt, men men... Jag blev placerad vid ingången till VIP-cateringen, så jag fick sitta och vakta den... Hela dagen, nästan 8 timmar!!! PUH!!! Också en sån där position som jag inte kunde förflytta mig från, så jag var liksom ganska fast... Men jag blev bra uppassad av en del av PiP-personalen där iallafall, haha... :P Iallafall i början... Jag fick läsk och chips, och lite senare en ny, kall vattenflaska... NICE!!! :P

Men det var helt sjukt HETT!!! SÅ VARMT, och det fanns typ ingen skuggplats överhuvudtaget där, nackdel... Så jag blev helt sjukt svettig, och fick dricka OFTA, men men, hade bra överblick över det området iallafall... Och om jag ställde mig vid en av "grindarna" där, så såg jag lilla scenen perfekt också, så de spelningarna kunde jag stå från min vaktposition och se, haha... :P

De första timmarna var det inte skitmycket folk... Första spelningen var det väl en rad i publiken, och så lite ströfolk runtomkring som lyssnade... Men sen fylldes det på mer och mer...

Vid 8 byttes jag av, av en tjej i nästa grupp... Synd att det var det enda jag fick göra sista dagen, men men...

Sen hade vi en sista saming med gruppen, där ledarna tackade för att vi hade ställt upp, och så fick vi gå...

Jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen, så jag irrade mest runt i början... Satt en del i funkis-tältet bl.a... Var nere i dalen och pratade lite med en kompis som jobbade där... Vi lärde känna varandra i skolan nu under året, och han jobbade också som funktionär, med just Säkerhet, precis som jag... Sen gick jag och köpte lite mat, pizza denna gång, med ananas, svingott!!! :P

Ställde mig längst fram vid stora scenen strax innan Adam Tensta skulle inta den... Han blev 10 minuter försenad, och jag gick när han hållit på en halv minut eller nåt... Sen var det Maskinen i dalen, och jävlar, vad drag det var där då!!! DEt var nog lätt den största spelningen efter The Ark... Hela dalen var FULL med folk, och kullarna runtomkring, samt staketen ovanför... Helt galet!!!

Sen halv 1 var det Håkan Hellström... Som jag inte direkt gillar, men hade lovat Lina att ge honom en chans, då hon inte gillar honom som artist, men som liveartist... Jag stod vid scenen och lyssnade 1½ låt tror jag, sen satte jag mig en bit bort, lyssnade i en halvtimme till eller nåt, och sen gick jag ner i funkis-tältet igen... Men hörde honom därifrån också, hehe... :P

De funktionärer som jobbat kväll och natt började ramla in vid hav 3, och jag hade tänkt gå när de kom, men hann inte med riktigt, så jag fick vara med på en sista samilng med dem, och även hjälpa till att plocka ihop borden och bänkarna inne i tältet, hehe... Vid 3 var de klara, så då kunde jag cykla hem... Var hemma vid halv 4...

Ja, jag är absolut nöjd med dessa 4 dagar!!! Supernöjd!!! Har haft superkul!!! :D
Det har varit lärorikt, och KUL!!! :D Ja, jag har haft sjukt kul faktiskt, jag är skitnöjd!!! :D Det är fasen det roligaste jag gjort sen skolan nu senast!!! :D Helt ärligt alltså!!! Skulle LÄTT kunna göra om det... :)

TACK till världens bästa ledare för ett sjukt bra jobb!!! För att ni fick mig att våga prova nya utmaningar, och tro mer på mig själv... :D Tack för en sjukt rolig upplevelse!!! :D En grym erfarenhet... :) Och ett grymt minne, som jag kommer bära med mig forever... :) Och TACK såklart alla med-funktionärer också, framförallt "min" grupp, grupp D!!! :D Säkerhet grupp D alltså... :P

Är fortfarande, 2 dagar efter att det är slut, ganska sliten efter 4 långa dagar, och nätter, med PiP, varav 3 av 4 inkluderat 8 timmars jobb... :P Men men, det rättar nog till sig snart... ;)

Sådär, nu har ni fått en hel uppsats om mina dagar på PiP, och ett gäng bilder, haha... :P Fler bilder kommer så småningom på Facebook...

Bilderna är kanske inte skitbra, men ni får ta de som de är, alla bilder är tagna med lilla kameran, då jag inte orkade släpa runt på den stora...




Tove Styrke, torsdag kväll...







Såhär satt jag i 3 timmar torsdag natt... Jag vet att bilden är sämst... På scenen spelar iallafall Bob Hund...







Veronica Maggio, fredag kväll...







Dead by April spelade i Dalen fredag kväll, rätt mycket folk där då också...







Those Dancing Days...







Manic Street Preachers...







Skitsvårt att se på bilden jag veeeeet, men det var iallafall GALET mycket folk som ville se The Ark...







The Ark avslutade fredagkvällen...







...och Håkan Hellström avslutade lördagen och därmed hela Putte i Parken 2011...

1 kommentar: