fredag 20 juli 2012

Ögonkontakt med en grävling

Wow, igår kväll, eller i natt snarare, när jag kom hem efter att ha tilbringat kvällen hos mamma och pappa, var jag med om nånting som inte händer speciellt ofta.

Jag kom på cykeln, som vanligt, och så plötsligt der jag nånting som rör sig, precis vid trappen ner till huset. Min första tanke var: "Men gud, vem är ute och gär just där vide den här tiden? Klockan är ju halv ett på natten!" Sen såg jag nånting som påminde om en fotboll typ, och jag tyckte det var ännu konstigare, vem är ute och spelar fotboll klockan halv 1 på natten liksom?? Så försvann den ur mitt synfält för ett ögonblick, men plötsligt kom den tillbaka. Och då såg jag det. Det var en livs levande grävling! Den stod och stirrade på mig, och jag stirrade tillbaka. Ända tills jag inte kunde se den längre för busken där jag parkerar cykeln. Så jag parkerade cykeln, tog mina grejer, och sen gick jag låååångsamt mot trappern ner till huset. Ja, lite småskraj var man ju, man ska ha respekt för vilda djur! Mitt hjärta slog i 190. Jag tittade lite försiktigt neråt, men såg inget. Tänkte att nej, jag går ner vid den andra trappan istället. Så jag gick bort dit, och när jag nästan nått fram till trappan hörde jag hur det prasslade till i buskarna. Jag blev rätt rejält rädd, och hoppade till. En stund senare såg jag grävlingen spinga i världens fart bortåt. Då smög jag ner för trappan där och gick in genom den dörren istället. Det är dörren till det andra trapphuset här i huset, så jag fick ta gången mellan traåpphusen för att komma till mig.

Alltså hjälp, det där var nåt av det häftigaste, men också läskigaste, jag varit med om i hela mitt liv!

Men en sak blev jag lite fundersam över, jag trodde inte grävlingar rörde sig såhär nära liksom bostadshus. Jag menar, även om jag inte bor speciellt centralt, så är det ändå ganska långt ifrån en stor skog, där det skulle kunna finnas grävlingar. Jag undrar var den kommer ifrån. Nån som vet? Som har lite bättre kunskaper om just grävlingar?

Liiite läskigt ändå att jag nu vet att det finns en grävling som rör sig runt här i bostadsområdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar