måndag 29 april 2013

Fotografering, printning, klasshängning, vernissage i Sundsvall, långpromenad och fler redovisningar

Måndag morgon och dags att sammanfatta veckan. Fast det blir ju två veckor den häg gången, eftersom jag glömde förra veckan.

Så vi börjar med måndag för 2 veckor sen. Då åkte jag till Söderhamn för att fota lite mer till utställningen. Hann även med att träffa en nätvän som jag känt i säkert 10 år, men aldrig träffat IRL förut. Pirrigt förstås, som alltid första gången, men det gick bra. Vi hade trevligt, fikade lite och sen tog hon med mig och sina barn upp till det tornet som finns i Söderhamn, och visade mig utiskten. Så nu har jag träffat två nätvänner!

När jag var tillbaka i Hudiksvall och väntade på Forsa-bussen, dök plötsligt min klasskompis Simone upp. Hon hade precis kommit med tåget, varit iväg och fotat hela veckan.

Jag kom tillbaka till skolan strax innan middagen.

På tisdagmorgonen skulle vi gå igenom lite hängningsestetik. Men våran lärare var lite krasslig, så det blev inte så mycket med det.

På eftermiddagen gjorde jag färdigt hängningsbilden. Den här gången utgick alla från samma bild, som en av våra lärare tagit, och sen fick vi redigera hur vi ville i Photoshop.

Onsdag var det eget arbete hela dagen. Jag ägnade mig åt att printa ut min hängningsbild. Vilket inte ritkigt gick som jag tänkt mig. Det blev HELT fel färger, men efter kanske 4 printar, och lite hjälp från en lärare, blev det till slut hyffsat lik den bilden som var på datorn.

Torsdag morgon var det klasshängning. Nästan alla hade gjort en bild. Jättekul att se allas olika redigeringar av bilden. Det var verkligen extremt blandat!

Sen ägnades resten av dagen, och såklart även fredagen, åt projektarbetet.

På lördagen åkte vi hela klassen, utom en person, in till Sundsvall för att gå på vernissage. Det var projektåret som hade sin vernissage. Vi fick en mysig dag i Sundsvall, några av oss passade på att kika in resten av museet.

Sen åt vi en sen lunch tillsammans hela gänget på Max innan vi styrde kosan tillbaka till Forsa igen. När vi kom tillbaka till skolan, runt 5-tiden, gick jag ut och fotade lite vid åkern bakom skolan. Den hade blivit översvämmad, och en hel massa göss hade samlats där. Så det tyckte jag var en bra grej att fota till utställningen. :)

Kvällen blev annars ganska lugn. Jag kollade på nån film på datorn innan jag gick och la mig. Gjorde lite gröt att äta senare på kvällen, i och med att lunchen blev så sen.

På söndagen gjorde jag en del. På förmiddagen var jag ute på en "spontan-promenad". Jag hade inget mål, jag bara gick och såg var jag hamnade. När jag kom tillbaka upptäckte jag att jag varit ute i två (!) timmar. Men det var en fantastiskt fin och solig dag! Och kameran var såklart med! Jag såg årets första fjäril, somjag lyckades fånga bild, och dessutom hittade jag så sjukt mycket tussilago, så det fasen räcker för tre år framåt! Galet! Tog över 150 bilder tror jag, på all tussilago! Har fortfarande inte hunnit gå igenom bilderna, som ni kanske förstår.

Hela förra veckan ägnades nästan helt åt projektet. Utom tisdag förmiddag. Då fick dom som inte redovisat sina fotografer göra det. Dock var det fortfarande tre av dom som inte var där, så vi har fortfarande inte hört alla.

Sen i onsdags var det "this is it!" för mig! Dags att börja printa mina bilder. Jag har valt att ha mina bilder på canvas, precis som Lina, och det krävs en del noggrant förarbete för en sån utskrift. Jag hann med att printa ut 6 av mina 11 bilder under onsdagen.

Men lektionspasset innan lunch var det dags friskvård igen. Jag har återigen skogspromenad. Det blev en solig men blåsig promenad! Hjälp, vad det blåste!

Sen ägnade jag resten av dagen åt att redigera dom sista bilderna, samt fundera lite över hur jag skulle hänga dom.

I torsdags fortsatte jag printa. Fick ut resterande 5 bilder innan lunch. Och även en bonusbild, eftersom jag har två bilder på ett ark, och tyckte det kändes bäst att utnyttja hela ytan. Bara monteringen kvar nu då, men det är inte så himla bara. Verkar skitsvårt ju! Usch, är redan nervös för det!

Efter lunch var det dags att hämta ramar, glas och passepartout för dom som hade beställt det. Och jag hade inte så mycket annat att göra, så jag hjälpte till att bära. Jag och Lina får inte våra ramlister förrän i mitten/slutet på den här veckan, så det kommer bli nåååågot stressigt för oss, eftersom alla bilder ska hängas på fredag! Och vi ska bygga ihop alla ramar själva, och sen montera bilderna på. Och jag har 11(!) bilder! Usch, börjar ångra nu att jag valde canvas...

I fredags minns jag faktiskt inte vad jag gjorde. Redigerade lite gamla bilder tror jag.

Annars har helgen mest ägnats åt städning och annat småplock. I lördags kväll tittade jag på Snövit, och insåg då att jag faktiskt aldrig sett hela filmen, och igår kväll tittade jag på en film som var otroligt gripande, och som fick mig att börja böla rejält! "Pojken i randig pyjamas". Var på jakt efter "såna" filmer för ett år sen, när jag  skrev mitt specialarbete om koncentrationsläger, som avslutning på gymnasiehistorian på distans. Otroligt bra film! Brukar ha enormt svårt för filmer med såna slut i vanliga fall, men inte nu. Den här filmen får helt klart en 4 av mig!

Och nu är det måndag och en ny vecka. En ny tuff vecka! Lätt den tuffaste veckan på hela det här året! Det är nu ALLT ska färdigställas! Vi kommer tillbringa en hel del tid den här veckan på museet. Pirrigt. Mindre än en vecka kvar till vernissagen. KLART man är nervös!

Det är ju visst helg mitt i veckan också, röd dag på onsdag, men det kommer inte vi känna mycket av, för vi har då inte fått ledigt då iallafall. Men vi har ju fått ordentligt med kompledigt veckan efter vernissagen, så det jämnar ju ändå ut sig!

Och imorgon är det valborgsmässoafton. Konstigt. Har aldrig känts såhär inför det förut. Kan liksom inte ens fatta att det är immorgon. Helt lost verkligen! Jag älskar ju valborg! Men i år kan jag inte ens känna av att det är imorgon! Finns säkert nåt firande här i Forsa, men frågan är ju om jag hinner med att fira det. Kommer saaaaaakna att fira valborg. :(

Och på torsdag fyller min coola, snygga, grymma lillasyster år. Och Lina: Bli inte ledsen om jag inte kommer ihåg att ringa dig på torsdag! Det är liksom liiiiite mycket annat att tänka på just nu, om man säger så. Glömde ju tyvärr att ringa Emma i höstas också. :( Och mamma. :( Men när mamma fyllde år hade vi också fullt upp inför en utställning, då var det julutställningen som skulle fixas.

Men nej, nu är det lite mindre än en timme kvar tills vi börjar, och det var nåt mer jag tänkte göra innan dess.

Vi får se när vi hörs nästa gång. Lär som sagt bli rätt hektiskt närmaste tiden, så bloggen får nog vila lite. Men nästa vecka är jag på Öland iallafall, vem vet hur det bli då?! ;)

Hare nice sålänge mina fina vänner! Och kom gärna på min och klassens vernissage på lördag, 4 maj, på Hälsinglands Museum. Klockan 13.00 drar vi igång. ;)

Puss och kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar