måndag 8 april 2013

Längskidåkning, påskmat, påskägg, pussel, fotografering, nostaglitripp, shopping och utflykter!

Påsklovet är slut och jag är tillbaka i Forsa igen. Idag börjar den lätt tuffaste veckan hittills. Puh! Kommer vara helt färdig när den här veckan är slut. Hehe.

Men påsklovet har hursomhelst varit awesome! : Har hunnit med en hel del också, som nu märker i rubriken, haha. :P

Jag kom till Karlskoga på långfredagens kväll, efter en lååång tågresa, och där tåget från Stockholm var försenat. Men jag hann med bussen i Örebro tack och lov, mycket tack vare att tåget stannade på spår 1 och dessutom så att busshållplatsen var precis utanför min vagn, haha. :P

Blev hämtad av pappa i Sandviken och efter att vi varit hemma hos mig och lämnat av mina väskor, så åkte vi hem till mamma och pappa där det blev hamburgare och sen kollade jag och mamma på Let's Dance säsongspremiären.

Lördag, påskafton, var det upp tidigt och jag blev upphämtad strax efter 9 av mamma och pappa och vi åkte till Våtsjön för skidåkning. Gick hur bra som helst och jag var sjukt nöjd efteråt! Jättelätta spår och jag liksom bara gled fram! Hur härligt som helst! Dock inte överallt, men det gjorde inte så mycket. Var helt slut när jag satte mig i bilen igen, men det var värt allt flås, haha. :P Efter ungefär halva vägen satte vi oss på en sten på en av dom små öarna och åt matsäck, varm choklad och macka. Mmmm! :P

Väl hemma hos mamma och pappa började förberedelserna för påskbordet, som jag hade önskat. Ganska klassiskt påskbord, bara att vi inte hade målat äggen i år. Men då blev det brun-orange ägg istället. :P

Efter maten fick jag leta påskägg. Eller ja, leta och leta. Jag letade, men det visade sig att det inte var så gömt. Aaah, tricky mamma. :P Men det var ett STORT ägg fullt med godis! :P

Sen plockade jag och mamma fram veckans första pussel, London-pusslet. Under kvällen fick vi också besök av fyra små påskkärringar. Ganska ovanligt att det kommer förbi några nuförtiden.

På kvällen tittade vi på lite gamla resebilder, digitala som finns på mammas dator, genom TV:n. Kul att se!

Påskdagen söndag började vi återigen dagen med skidåkning, dock en timme senare denna gång, tack vare sommartiden vi gått över till under natten. Våtsjön var stället även denna gång, men vi körde åt andra hållet. Kul att se delar av Våtsjön som man inte sett förut. Vi hittade en mysig sten i solen där vi åt våran matsäck. Och denna gången hade mamma gjort "barndoms-matsäcken" komplett, då hon även hade med Kneipp med leverpastej. Visserligen lyx-Kneipp, men Kneipp var det ju. :P

När vi kom tillbaka hem till mamma och pappa fixade vi lite fika och så fikade vi i solen på trappan på baksidan. :) Härligt! :)

Dagen fortsatte sen med pussel och på kvällen tittade jag och mamma på Mästarnas Mästare, innan det blev fler resebilder från datorn.

Annandagen började även den med skidåkning, nu åkte vi en tredje väg. Men vi åt dock våran matsäck på samma ställe som första dagen.

Skidåkning hela påskhelgen med andra ord, soliga och fina dagar, men en aning blåsiga!

Och jag känner mig sjukt nöjd med all skidåkning, det var ju superlätta och därmed roliga spår, jag liksom bara gled fram, och det var kul att åka!

Även denna dag blev det lite fika i solen på baksidan hemma hos mamma och pappa, efter ett par timmar i skidspåren.

Och resten av dagen förflöt med pussel och annat småplock. Och på kvällen tittade vi på dom sista resebilderna på mammas dator. Vi har ju varit på en hel del påskresor under åren, så mycket bilder har det blivit! Allra senast var ju så sent som förra året, när vi var i Rom, mamma, pappa, jag och Lina. Och vilket väder vi hade då! Riktigt nice!

På tisdagen var det jobb igen för mamma och pappa, så då fick jag sysselsätta mig själv. Men det var inga problem denna gång, eftersom jag är mitt inne i slutarbetsfotograferingen, och vädret var awesome. Så jag tog med mig min kamera ut och gick en runda vid Sandtorpet. Var ute en bra stund och tog en hel del bilder.

Annars hände inte så mycket! Jag hade blivit av med mitt internet hemma hos mig redan på måndagen, för vi har bytt TV -och internetleverantör, och jag fick det inte att funka, så jag fick gå hem till mamma och pappa och låna deras.

På kvällen kom Lina, som varit i Berlin med två kompisar över påsken. KUL att träffa systeryster igen, inte träffat henne sen Emmas examen i januari.

Onsdagen såg väl ut ungefär som tisdagen, men jag fotade på lite andra ställen.

I torsdags blev det en liten nostalgitripp i Rosendal för min del. Gick till lekparken för att fota lite bl.a. Och hjälp, vad dom hade gjort om därborta, i mitt gamla bostadsområde, haha. :P Men kul att se! :)

I fredags var mamma iallafall ledig, så då blev det en tur ner till stan med mor och Lina. Vi började med en lunch på Smakbiten, och sen mötte Lina upp en kompis på stan, så det belv bara jag och mamma. För mig blev det fyra par strumpor och två par fingervantar.

Sen åkte vi en sväng till Skolgärdet och El-Giganten. Jag skulle titta efter surfplatta, men kom ut med en ny TV, en liten miniplatt-TV. ;) Nice! :D

När vi precis satt oss i bilen igen kom jag på att jag behövde ju nya hörlurar att ha i skolan, eftersom dom andra gått sönder, så vi fick gå in igen.

Men SEN var vi klara. Så vi åkte hem till Eldarevägen och satte oss på baksidan och fikade. Och sen fortsatte vi med pusslet.

När pappa kommit hem åt vi pitabröd och sen kollade jag och mamma på Let's Dance.

I lördags blev det en utflykt till Kristinehamn. Först konstmuseet, där vi kollade på skitsnygga bilder, målade på plywood, haha. :P

Och sen åkte vi ut till Picassomonumentet, men där blev vi inte kvar så länge, för det blåste som attan!

Tillbaka i Karlskoga blev det fika, med mammas SUPERGODA påsktårta, denna gång med ett marsipanägg istället för kycklingar.

Till middag blev det pappas hemmagjorda pizza, och sen tittade vi på diabilder. Bl.a. från Barcelona och Skottland, men vi fick även se bilder från både Emmas och min student. :)

Sen fick jag säga hej och tack till Lina och pappa, för dom åkte till Göteborg tidigt tidigt på söndag morgon. Och Lina kommer jag nog inte se igen förrän i sommar. :( Inte jättekul att det är nästan 80 mil mellan Hudik och Götet. :/

Och så igår blev det en utflykt till Lunedet, fint och soligt väder, men ganska kallt!

Och så lite mat, och mammas påsktårta till efterrätt, innan jag lämnade Karlskoga för att ta tåget från Örebro. En tågresa som blev lååång och seg, och tåget jag skulle byta till i Gävle var en aning försenad, utan att vi fick besked om HUR försenad!

Men jag var tillbaka i Forsa runt halv tio igår kväll iallafall.

Puss och kram och allt det där, och hörs snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar