lördag 10 december 2011

Julfrågor del 1

Vet att jag la upp de här i bloggen förra året också, men jag skiter i det nu, och kör faktiskt i år igen. :P Det är 4 olika såna här fråge-utmaningar, så jag kommer köra alla fyra lite då och då innan jul. Här är del 1:

Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Alkoholfri. Utan tvekan!

Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Egen, mamma gör en varje år. Själv hemma hos mig bakar jag sanning att säga inte så mycket pepparkakor.

Kokt julskinka, ungsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?
Haha oj, det får ni fråga pappa om, det är han som sköter det där med julskinkan. Men tror den är ugnsbakad.

Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?
Oj det där är lite olika från år till år. (Detta är hemma hos mina föräldrar alltså, själv har jag ingen gran hemma hos mig).

Dopp i grytan, eller inte?
Inte hos oss inte.

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Förr i tiden, när jag och mina systrar var små, var det både och. Nu har vi slopat tomten.

Rim på klapparna eller bara juletikett?
Morfar körde alltid med rim på sina klappar. Men från och med förra året får vi klara oss utan hans rim. (Han och mormor har alltid firat jul med oss, så länge jag kan minnas iallafall, men inte nu längre. :( Mormor dog en vecka före jul förra året, och morfar är så demnt nu, så det går inte för honom att kan inte komma ner från Uppsala (ca 25 mil) för att fira jul med oss.) Men vi får väl se om nån annan fixar rimmen i år då, hehe. :P

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul?
Inget av det tror jag, men ganska svensk iallafall.

Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hos mamma och pappa.

Lussekatt eller pepparkaka?
Vadå måste jag välja??!! :P Nej, jag säger både och!!!

Knäck med hackad mandel i eller utan?
MED såklart!!!

Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Båda funkar. Men lyssnar nog dock mest på Carolas. Om jag ska välja av de två alltså.

Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Äta först och klappar sen! Först julbordet vid typ 2-tiden, sen Kalle Anka klockan 15, lite julfika efter Kalle och SEN julkapparna, haha :P Strikta tidsscheman, hahaha. :P

Julstjärnor eller hyacinter?
Jag har inget av det. Men mamma kör med julstjärnor varje år. Händer dock att hon har hyacinter också ibland.

Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?
Jag själv har ju sagt ingen gran, men hemma hos mamma och pappa då. Brukar köpa den runt den 21:a, den ställs in och kläs den 23:e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar