söndag 11 december 2011

Julfrågor del 2

Ja ni, här kommer del 2 i julutmaningen... ;)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej. Åtminstone inte varje år...

Bakar du något till jul? vad?
Hemma hos mamma och pappa, men inget själv. Inte än iallafall. :P Men hemma hos mamma och pappa bakar vi både lussekatter, pepparkakor och en hel del småkakor. Och så julgodis såklart. :P

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
MED såklart!!! Utan är ju inga riktiga lussekatter! Eller mesvarianten, haha. :P

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Helst egenproducerat. Vi gör alltid massor.

Knäck eller ischoklad?
Knäck! Men jag gillar dock ischoklad också...

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Röd i trä, med snirklar formade som hjärtan. Äsch, svårt att förklara, men jag gillar den iallafall. Köpte den på Hemtex för 3 år sen.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Både och, stjärna i två fönster, ljusstake i ett.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?
Brevbäraren. ABSOLUT! Men får inte så många dock tyvärr. :(

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?...eller vad?
Mest rött, grönt och vitt.

När julpyntar du hemma?
Det mesta får åka upp till första advent, när stakarna och stjärnorna sätts upp. Men ett par saker åker upp ett par dagar före jul.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Inte alla, men en del.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Har ju som sagt ingen egen gran, men om jag ska ta den hos mamma och pappa. Där hänger alltid samma saker. Men nåt som absolut ALLTID måste vara med, är mammas näver- och guldstjärnor, som hon gjort själv.

Har du ett färgtema i granen?
Mycket rött och guld. Men vet inte om jag kan säga att det är mycket av nån speciell färg så. Vi har ju inga kulor och sånt, utan garntomtar och annat litet.

Levande gran eller plastgran?
Levande, självklart!!! :P

Hur ser din julfrukost ut?
Frukosten på julafton är inte så speciell, den blir som en vanlig frukost. Men på juldagen däremot, då äts det risgrynsgröt och vörtlimpa. :P Även nu, sen jag flyttade hemifrån, kommer jag hem till mamma och pappa tidigt på morgonen på juldagen, för att vara med och äta juldagsfrukosten.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Blir ganska ofta att vi kör nån lek efter julklappsutdelningen. Om man orkar det!

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg...

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossa tror jag det är mamma kör med mest. Men vi brukar testa lite olika andra sorter varje rå också, förra året testade vi en ny, Ä Äppelglögg, helt GALET god!!! Testa den. :P I år var det nån som vi köpte på Brunneby i september.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Ja, clementin och apelsin. Antar jag... Jag personligen äter väl inte sådär jättemycket frukt ska jag erkänna, men det är ju det som brukar finnas.

Vilken är din favoritjulskiva?
Vet inte. Äger själv endast en, Absolute Christmas, så får väl svara det då...

Vilken är din favoritjullåt?
Men usch, vad svårt! Jag ÄLSKAR julsånger!!! Men ja, Julen är här är jag otroligt svag för. Och Tommy Körbergs version av O Helga Natt.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julskinka, köttbullar, prinskorv och julmust.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Mamma lagar allt. Jag hjälper till att klippa till prinskorvarna ibland, men annars gör mamma allt, haha. :P

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
MED självklart!!! Samma motivering som frågan om lussekatter...

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Risgrynsgröt. Utan tvekan!!!

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Har aldrig haft, så det är svårt att säga om jag vill ha det eller inte. Men jag hade antagligen ändå inte tyckt om det om vi haft det, så jag får väl svara inte.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Har inte fått nåt ännu...

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Jaaaaaaaaaa SJÄLVKLART!!!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Vet inte. Men när jag var liten gillade iallafall camping-delen bäst minns jag...

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Ja, ibland... Brukar fixa med fikat då, så det brukar stå på.

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Ja. Förut tittade vi typ aldrig på det, men numera har det blivit lite av tradition att vi tittar på det. Precis som Kalle Anka.

Har ni tomte hemma?
Nej, inte sen ett par år. Men det blir nog igen när jag och mina systrar får barn...

Köper du julklappar till många?
Nja, de jag firar jul med. (I år 4 st)

Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla såklart!!!

Tycker du att julklapparna ska vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag gillar att göra det själv.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Juligt!!!

Roligast att få i sin julklapp?
Vet inte. Det beror på tror jag...

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En TV-bänk… Men det kommer jag inte att få, så ett nattlinne och en morgonrock. Och en tvättkorg.

Jaha ja, det var det. ;)

Fortsatt trevlig tredje advent på er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar