måndag 5 december 2011

Shopping, Idoler, Göteborgshjulet, julmarknader och Liseberg

Som jag redan skrivit på Facebook igår, så hade jag en supermysig helg i Göteborg! Vi hann faktiskt med en hel del! :D

Efter lite missförstånd, blev jag iallafall hämtad av mamma vid skolan vid halv 3-tiden i fredags, så åkte vi hem till mig och hämtade min ryggsäck, och sen raka vägen till Örebro för att hämta upp pappa på jobbet.

Väl framme i Göteborg hämtade vi först upp Lina hemma hos henne, och sen körde vi vidare mot mammas och pappas hotell. När de checkat in (vilket tog låååång tid) åkte vi in till stan igen, för att äta på en restaurang. Riktigt god mat var det! Det blev förrätt och sen varmrätt! :P

Efter den goda middagen, som vi alla blev proppmätta av, körde de hem mig och Lina till Lina och då blev det lite läsa och mobilspel och dator och allt vad det var, innan vi kom i säng. :P

Nästa morgon hade vi ställt väckarklockan på 9. Så åt vi en rejäl jädra frukost, det var modell hotellfruost på den du. :P Ja, min lillasyster kan det där med rejäla frukostar hon minsann! :P Gott vare! :P

Sen när vi precis ätit färdigt frukosten, och höll på att göra oss iordning, runt klockan 10, fick vi veta att mamma och pappa precis hade gått upp! Det blev ingen hotellfrukost för dem.

De lyckades dock lösa det, så vi kunde träffas på stan klockan 11 iallafall.

Och sen blev det shopping hela dagen. ;) Mestadels inne på Nordstan. :P Jag och Lina köpte en varsin stickad tröja inne på Bik Bok. Jag behövde en till julafton, så nu är mina jukläder klara! :P Nice!

Vi åt en varsin smörgås till lunch inne i saluhallen, och strax efter det mötte vi upp Emma inne på en affär mitt emot saluhallen.

Så blev det tillbaka till Nordstan. Där hade de en liten trevlig julmarknad, som vi gick runt och tittade på. ;)

Jag fic käven en skymt av Idolerna, som tydligen uppträtt därinne lite tidigare. Jag missade själva framträdandet då, men vi passerade förbi när de höll på för fullt med att skriva autografer. Så de skymdes av barn som ville ha autografer, vilket gjorde att jag inte såg alla. Men jag kunde se Olle tydligt, och även André.

Sen när vi gick förbi lite senare var Maikel uppe på scenen, verkade som det var nåt med publiken också, det satt två tjejer från publiken där uppe också.

Vi kände oss färdiga inne på Nordstan, och bestämde oss för att ta en tur med Göteborgshjulet. Så vi gick dit. (Ligger precis intill Nordstan för er som inte känner till Göteborg så bra).
typ. Vi kom dit precis när solen gick ner, så vi åkte när det höll på att skymma. Vi började åka när det var ljust, men det blev mörkt under tiden vi var uppe på toppen, så när vi klev ur igen hade det blivit helt mörkt ute. :)

Det var iallafall jättefint där uppe på toppen, man såg jättebra! :D

Efter den lilla turen, som blev längre än vi hade väntat oss, fortsatte vi bort mot Operahuset och kikade in där en stund också. Vi gick in i shopen där bl.a.

Sen skildes från Emma, som skulle träffa annat folk, och så tog vi en spårvagn för att hitta nån trevlig restaurang. Vi hittade en italiensk till slut. Jag tog pasta bolognese, som smakade... sådär... Det var alldeles för mycket tomatsås i såsen, och pastan var lite för mycket. Men sen tog vi efterätt, och det var gudomligt gott! :P Jag tog nån sorts tryffel, som var fylld med vaniljglass. Väldigt speciellt, men otroligt gott! :P

När vi ätit färdigt var klockan ännu inte så mycket, så vi åkte allihopa till mammas och pappas hotell, och satt på deras hotellrum och kollade på Så mycket bättre och åt isbitar, haha. :P Det var det första avsnittet ever för Lina. :P

Sen tog jag och Lina buss och spårvagn hem till henne igen, och där gjorde väl ungefär detsamma som på fredagkvällen, innan vi gick och la oss.

Igår, söndag, fick vi gå upp ÄNNU tidigare! Och då åt vi en ÄNNU rejälare frukost. Och nu fick jag även smaka Linas lussekatter som hon bakat med en kompis tidigare. GODA var de! :P

Sen tog vi spårvagnen bort till Haga, där vi skulle möta mamma och pappa. Som var sena... Men vi var nog lite tidiga också, för de hade inte fått upp alla stånd än när vi passerade första gången, jag och Lina. Vi stannade til direkt vid pepparkaksformarna. Vet inte om jag berättat det tidigare, men våran familj samlar på pepparkaksformar! Vi har helt SJUKT många, och nu hittade vi ÄNNU fler, som vi inte har! Jag och Lina stod och tittade länge, och sen kom mamma och pappa, och då gick vi tillbaka dit ännu en gång. Och ännu en stund senare kom Emma med en kompis, och då gick vi bort till pepparkakosformarna för tredje gången! :P Denna gång köpte vi (eller ja, det var mamma som betalade då) även 7 st! Det tog lite tid, men tillslut lyckades vi ändå komma överens om 7 stycken. :P

Plötsligt hör vi orkostermusik, och så runt hörnet i ena änden av den lilla gatan där marknaden var, dyker en orkester upp. Drillflickor utklädda till tomtar, och så orkestern med häftiga hattar, och sen ett par drillflickor till, som bar på varsin fana med nåt mönster på.

De gick runt därinne på den gatan en stund, så vi hann se, och höra dem, ett par gånger, innan de vände och försvann ut igen.

När vi gått runt på marknaden, och även kollat in i ett par av butikerna där, och dessutom även gjort ett par ytterligare fynd, gick vi nåt kvarter ner, där det var en solidarisk julmarknad, inne i nån byggnad där.

Uppe på bygatan igen, köpte vi oss en varsin (två för vissa! :P) grillad korv med bröd till lunch, innan vi gick till bilen för att åka vidare mot Liseberg.

Dock var vi tvungna att åka förbi hemma hos Lina först, eftersom jag glömt min ryggsäck där på morgonen. Men när vi varit där åkte vi direkt till Liseberg, och kom strax efter att de öppnat.

Lisebergs jumarknad var ju jättemysig! :D STORT som tusan är det ju där, men det var mysigt! :) Första gången vi var där. Men kan kanske bli fler gånger! ;) Inte omöjligt om ni frågar mig iallafall. :P

Det var ju fortfarande ljust när vi kom dit, men under tiden vi var där hann det ju bli mörkt. Dock inte för Emma och Lina, de stack innan det blev sådär ritkigt häftigt med all belysning. De skulle fika med några Lunnevadskompisar vid 3, så de lämnade oss då. Men jag och päronen tig en fika inne på nåt café där på Liseberg istället. :P Och sen gick vi runt och tittade lite mer, och utforskade parken ännu mer.

Och när vi gick förbi stora scenen blev vi kvar en stund. De höll nämligen på att genrepa inför Jullota på Liseberg, så jag och mamma fick se först både Magnus Uggla och Jill Johnson, och så Lotta Engberg såklart! :P Det var en bonus, inget vi hade räknat med, men kul! ;)

Halv fem skulle vi träffa systrarna vid bilen, så då fick vi, lite motvilligt för mig ska erkännas, lämna parken.

Vi sa hejdå till Lina, som gick till sin spårvagn och så åkte vi mot Karlskoga. Fast via Laxå dock, för Emma skulle med tåget till Uppsala (Enköping gick tåget till om man ska vara petig) och åkte däörifrån. Innan vi sa hejdå till henne åt vi lite kvällsmat där i Laxå. Det blev kinesiskt, vi hittade en Kina-restaurang där! Vi hhann precis med att äta innan det blev skynda till tåget!

Kom hem straxc efter nio igårkväll! Trött men sjukt nöjd! :D Många nya intryck hade man fått också! :D

Tack familjen för den här helgen! :) ♥ Är glad och nöjd med allt den bjudit på! :)

Bjuder er på att par bilder här, men fler kommer på Facebook så småningom. ;) Fick ingen bild på orkestern dock, jävligt synd, men jag hann inte med riktigt. :(

Ha en fin vecka nu alla glada! KRAM på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar