tisdag 10 juli 2012

Ett par utflykter, en födelsedag, keltisk-irländsk festival, en marknad och massa annat!

Det är bl.a. vad våra två veckor på Öland bjöd på. Det och en del regn. Det var väldigt blandat väder under de två veckorna.

Men mysigt och trevligt hade vi ändå! ;)

Det blåste like hell nästan hela tiden, så även de dagar solen sken, var det i princip bara skönt där det var lä, för annars var det kallt!

Vi hann iallafall med ett par utflykter. När det inte regnade. Vi var i Löttorp ett par gånger, och i torsdags var vi i Borgholm hela eftermiddagen. PÅ kvällen var vi på Öland Celtic Irish Music Festival i slottsruinen. Förra året var första året de hade den och då var den vid Skäftekärr. Då var vi där sista dagen, nu åkte vi dit första dagen. Fick bl.a. se JOHNNY LOGAN live! :D Ett stort ögonblick för mig! Han är ju en LEGEND för schlagernördar som mig! :P Men innan vi gick hem fick vi också se riktigt bra riverdance. Ja, det blev ne helt klart bra kväll, och jag är jättenöjd! :D

Vädret den dagen var dock uruselt, kändes mer som oktober än juli måste jag säga. Mulet och det blåste jättekallt! Brrr! Inne på borggården var det dock rätt varmt.

Och så fyllde ju jag 25 där på ön också. :P Det blev en bra dag. Och något händelserik, haha! :P Jag blev uppvaktad av mamma, pappa och Lina på morgonen och fick fina presenter. Sen fikade vi med den obligatoriska JORDGUBBSTÅRTAN vid 3, och åt grillade hamburgare vid 6. Sen efter maten bestämde vi oss för att åka iväg på en liten utflykt. Jag valde Sandvik. Och nej, fråga mig inte varför, men jag blev sugen på att åka dit bara.

Vi kom dock inte så långt innan det blev lite problem. Jag satt och pratade i telefon med Emma, när det plötsligt small till! Pappa misstänkte punka och ja, han hade rätt! Plötsligt kom en dam gående från gården intill där vi stannade, och frågade om vi hade problem. Och så hjälpte hon och hennes man till att fixa med nytt hjul.

Sen åkte vi vidare. Intet ont ananade. Men plötsligt började mamma leta efter nyckeln till huset. Hon hittade den inte. Så vi hade inget annat val än att åka tillbaka och leta. Där möttes vi av mannen i huset som undrade om vi letade efter nåt och gav oss sen nyckeln, som de hittat utanför.

Trots att vi tvekade lite sen, så kom vi iallafall iväg till Sandvik till slut, något försenade. Haha ja, man kan ju minst sagt säga att det blev en födelsedag jag kommer minnas länge! :P

Sen avslutades födelsedagen med en magnifik solnedgång med efterföljande magnifik himmel! :D Helt magiskt!

Annars var väl vädret i övrigt inte mycket att hurra över på min födelsedag. Det var ostadigt väder i princip hela dagen, och regnade av och till hela dagen. Not so fun! :(

En av de första kvällarna var vi på Restaurang Terazzen i hamnen och åt, och hade tänkt göra det en gång till, men det blev aldrig så. Och sista dagen uppe i Byxelkrok var jag, mamma och Lina på Mormors Café och fikade.

Vi hann även med ett besök på Sport-REA:n, där jag och Lina köpte en varsin ny Byxelkroks-tröja. :P En ljusblå till Lina och en mörkblå till mig. ;) (Mamma köpte också en sen, samma dag vi åkte hem, samma färg som min. :P)

Sista dygnet på ön tillbringade vi nere på södra Öland. I lördags stannade vi först till På Sport-rean, för mamma skulle handla lite. Och sen stannade vi även på Böda Marknad, i hamnen där. Där blev det fyndat för oss alla. :P Jag och Lina köpte vykort och ett varsitt... hör och häpna... brevpapper! Haha! Ja, nu ska vi brevväxla. :P Mamma och pappa köpte naturgodis/torkad frukt, och mamma köpte tre vykort.

Sen körde vi östra vägen ner, och stannade vid Borgs by, och tittade på fornborgen där, och S:t Knuts kapell.

Och så fortsatte vi ner till Ölands Skogsby där vi skulle sova en natt på vandrarhemmet. Efter att vi checkat in där fortsatte vi lite längre söderut. Vi var bl.a. vid det fågelstället som jag just nu glömt bort namnet på, och så åt vi pizza på en liten mysig restaurang i Mörbylånga. Efter maten åkte vi till Färjestaden där vi köpte lite glass på ett café i hamne där och sen gick vi runt lite i hamnen och tittade, gick ut på piren bl.a.

Vandrarhemmet i Ölands Skogsby ligger precis mittemot folkhögskolan på Öland, så jag och Lina gick dit en sväng medan mamma och pappa bäddade sina sängar. Och både jag och Lina tyckte internatshusen där verkade jättemysiga!

Nästa dag fortsatte vi söderut. Vi var i nån hamn, som jag också glömt namnet på nu, och så åkte vi till Stenhusa Gård, med Naturbokhandeln, där det blev några fynd, och så fortsatte vi ner till Ottenby, södra udden och Långe Jan. JJag och Lina gick upp i fyren. det blåste like hell! :P

Vi åt lite lunch i solen där på restaurangen precis intill fyren, innan vi åkte vidare. Innan vi lämnade Öland för denna gång stannade vi på Ica i Färjestaden, döär vi köpte fikabröd, och var inne på en loppis där precis intill. En något dyrare loppis, men med bara lite finare grejer!

Vi stannade på en jättefin rastplats på vägen, Sandsjön, och fikade. :P Och så kisspaus på rastplatsen i Stora Hammarsundet. :P Vi var hemma vid 9 i söndags kväll. :P

Jag är, trots att vädret kanske inte var det bästa, helnöjd med våra två veckor på Sveriges vackraste plats! GÖTT att man ska tillbaka dit om en dryg månad igen, och få njuta en vecka till den här sommaren. (Hoppas på bättre väder då, haha! :P)

Det blev även en hel del friidrott ett par dagar där, haha, när friidrotts-EM gick på TV. :P I princip den enda sport jag kan lägga ner så mycket tid på att kolla på.

Bilder kommer (såklart) på Facebook vad det lider, men det kan dröja. Under tiden får ni nöja er med ett bildcollage. ;) Ja, jag tyckte det var en sån bra idé det jag gjorde till reseberättelsen, så jag gjorde det till Öland också. :P Enjoy! ;)