måndag 13 maj 2013

Åska, roadtrips, grillpremiär, glass, ko-släpp och alpackor

Öland, jag saknar dig redan! Men vi ses igen i augusti...

Det blev en bra vecka, eller ja, 4 dagar, på Öland. Vi gjorde väl inte så himla mycket egentligen, men det beror ju också mycket på att vädret inte var det bästa, och för att mamma blev sjuk.

Jag startade från Forsa strax innan tolv i tisdags, då jag tog bussen in till Hudik. P.g.a. spårarbete mellan Sundsvall-Söderhamn, fick jag åka ersättningsbuss till Söderhamn först. Men när jag väl klev på tåget i Söderhamn väntade en låååååång tågresa, och sen hämtade pappa upp mig så jag fick åka bil sista biten. Vi var framme i stugan runt halv tolv på natten, om jag inte minns helt fel. Där väntade hursomhelst mamma på oss. Vi hade Theia med oss i bilen också, och stackarn verkade en aning förvirrad i början. :( Men det släppte sen och hon verkade trivas jättebra där! :D Men ja, hon är ju trots allt ölänning från början, det lilla yrvädret, så hon har ju sina rötter där. ;)

Onsdagen regnade i princip bort. Vi gjorde inte mycket alls. Spenderade typ hela dagen inomhus. Jag gick ut en sväng på kvällen bara. Tog kameran med mig ner till havet bara rakt nedanför oss och fotade lite. Det var ju en sån fin kväll! Men precis efter att jag slutat fota så började det regna igen. Det kom en skur, sen när det hade slutat gick jag och pappa ut en sväng med Theia. Då hade det börjat åska! Jag såg världens blixt. Och inte alls långt efter att vi kommit in kom ovädret. Ett riktigt ordentligt jäkla åskväder! Usch, gillar INTE!!! :(

När den värsta åskan dragit över oss, gick jag och pappa ut och satte oss i bilen, och sen körde vi hela vägen ner till Borgholm, för att hämta Lina, som kom med bussen. Den bussen går inte längre än till Borgholm, så vi fick åka ner och hämta henne. :P Vi fick vänta en tio minuter-en kvart där innan bussen kom. Och sen körde vi direkt upp till Byxelkrok igen. haha. :P Och hela tiden hörde vi muller och då och då lystes himlen upp av blixtar.

Torsdag började med att vi sjöng för Lina, och hon fick öppna lite paket. Precis på dagen en vecka i efterskott. Sen blev det en liten roadtrip på norra Öland för mig, Lina och pappa. Bl.a. stannade vi till på Kaffestugan i Böda för att köpa hem lite fikabröd som lite extra lyx för att fira Lina. ;)

Det var varmt och lovely väder, klart bättre än dagen innan iallafall!

På kvällen körde vi, för min del iallafall, årets första grillning! Korv! :P

Sen spelade vi Black Out som avslutning på kvällen!

I fredags körde vi också runt en del, och gjorde lite kortare utflykter med pappa, jag och Lina alltså. :P Vi började vid norra udden, gick ut och hälsade på Långe Erik, som f.ö. var öppen, vi var en sväng i Trollskogen, kollade läget på järnvägen. Och där var det f.ö. full rulle, några av "gubbarna" höll på och jobba där. Vi svängde förbi in i Böda Hamn också. Vi åkte till Mellböda Gård och fikade, och när vi ändå var där var vi ju såklart tvungna att kolla in i Drakens Koja också. :P

Sen körde vi runt lite och kollade, och så innan vi åkte tillbaka till mamma och Theia i stugan, stannade vi vid Gurlis och jag och Lina åt en varsin glass. Det blev glasspremiär för mig det! Och det blev premiär för en av årets nya glassar: Daim Strawberry Dream. Helt OK faktiskt.

Vi var nog borta en två timmar tror jag.

Efter middag ute på stenterassen på framsidan, plockade vi fram chips och dricka och kollade på Let's Dance. Alla utom pappa. :P

Sen avslutade jag och Lina kvällen med att kolla på en av alla dom DVD:er hon fått, allra sista Harry Potter-filmen. Mysmys! :)

Lördag var nog den mest intensiva dagar av alla. Då åkte vi runt på det nya eventet Öland Spirar. Vi började i Södvik, där det var ko-släpp i Kalvhagen. Och HJÄLP, vad med folk det var! Man såg ju knappt nåt! Men jag fick lite bilder iallafall, fast lite senare, när det mesta folket hade gått därifrån. Efter det tog vi en sväng förbi det som förut var Ölands Snickargård, men där dom nu "sadlat om" och säger "nostalgiprylar" istället. Massa fina gamla grejer. Häftigt!

Så tog vi en sväng in till Sandvik, för som vanligt på Kristi Himmelsfärdslördagen var det marknad där. Dock inte så värst mycket att se! Vi konstaterade att det var endast 3 "vanliga" knallar, resten var loppis, varav största delen bakluckeloppis. Besvikelse!

Vi blev inte kvar där så länge, så vi åkte vidare istället. Mot Vedborm. Där är det en familj som nyligen köpt alpackor, som man nu fick åka och titta på. Sjukt söta djur!

Vi tog en fika där, i deras trädgård (det var öppen gård och fika-försäljning alltså, haha. :P) innan vi åkte vidare.

På kvällen åkte vi ner till hamnen, för att avsluta hela Kristi Himmelsfärdshelgen med en god middag, som vanligt på Terazzen. Det blev gyros-tallrik för min del. Deras gyros-tallrik är gudomligt god! För mig och pappa slank det också ner lite efterrätt, för mig blev det glass med chokladsås. Sjuuuuuuuuuukt gott! En fin kväll blev det, och när vi kom tillbaka till stugan spelade vi en omgång Rummikub. Jag vann som vanligt inte, haha. :P

Igår var det upp tidigt, frukost och sen städning och packning som gällde, så lämnade vi stugan ganska tidigt, eftersom vi hade tider att passa. Lina skulle med tåg tillbaka till Göteborg, och jag med tåg tillbaka till Hudik/Forsa.

Allt gick bra, och jag var tillbaka i Forsa runt kvart i tio igår kväll, 11 timmar efter att vi lämnade Byxelkrok. :P

Haha, förresten, måste bara berätta en lite kul grej. :P När jag klev av tåget i Stockholm fick jag plötsligt se att en massa folk stod och fotade. Fattade först inte alls vad det var dom fotade. Men så såg jag! Det var ju Oscar Zia, ni vet han den unga killen i Let's Dance! Tydligen hade han åkt på samma tåg som jag, haha. Coolt! :P

Och idag har jag varit ledig. Men imorrn är det på't igen, och fan vad jag längtar nu! Saknar ju klassen som fan, och ser verkligen fram emot att träffa alla igen imorrn! MEN... Inte alls lång tid kvar nu! :( Och det gör litegrann att jag samtidigt inte vill längta. :( USCH!!!

Puss och kram vänner! Hade förresten tänkt bjuda på bilder, men det får vänta, dom flesta är fotade i RAW, och jag har ingen RAW-konverterare på den här datorn. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar