måndag 13 maj 2013

Montering, förberedelser och vernissage

Hann ju inte skriva om veckan innan vernissagen innan jag åkte till Öland, så jag skriver om den nu istället. :P Är ju ledig idag, så jag har ju liksom tiden. :P

Ja, det blev en minst sagt intensiv vecka den där sista veckan innan vernissagen. Man var ju igång dygnet runt nästan kändes det som. :P

På måndagen hände inte så mycket för min och Linas del, vi som var "Team canvas". Vi gick bara och väntade på att våra kilramar skulle komma, som vi hade fått besked om att dom skulle göra på torsdagen.

Tisdag var några stycken från klassen på museet och byggde vägg. Men för min del började dagen med att jag och Lina fick i uppgift att fixa en hängning där alla i klassen hade med en varsin bild från utställningen. När jag satt och pysslade med det, dök plötsligt våran ena lärare upp i dörröppningen till datasalen, med en stor kartong i famnen, och pekade på mig och Lina. Jag fattade först ingenting, trodde det var nåt annat vi skulle få hjälpa till med. Haha. :P Men det visade sig att våra ramlister hade kommit. Redan! Woohoo! Lycka! Nu kunde ju våran montering också börja! :D

Vid det här laget var väl klockan runt halv 10 tror jag. men vi satte igång. Lina fick ihop sina ramar ganska snabbt, men för mig gick det trögare. :P Nu hade ju jag dessutom 7 ramar fler än henne, men mina var också mindre, och ihopsättnings-konstruktionen" var annorlunda. Fick lite hjälp både från henne och min lärare, så löste det sig till slut. :)

Sen höll jag på precis HELA dagen med detta, 8 timmar. Med paus för lunchen bara dock! Canvas-bilderna monterades på kilramarna, hörnen fixades till och sattes fast. Inte så himla lätt det inte! Runt klockan 6 på kvällen blev jag ÄNTLIGEN klar med den sista bilden! Hade aldrig gått så snabbt om jag inte fått hjälp av min lärare!

Den dagen blev det också den senaste middagen på länge! Tror jag åt middag vid halv 9, haha. :P Vi fick ju ingen middag i matsalen denna dag, eftersom det var valborgsmässoafton och dagen före röd dag, så middag fick vi fixa själva. Tråkigaste valborg ever!

Dagen efter var röd dag ja. Men inte hade det nån betydelse för oss inte. Nej, vi fick jobba på som vanligt! ;) För min del innebar det att sätta fast kilar i alla ramar. Vilket skulle visa sig bli liiite krångligare än vad vi först hade tänkt oss. Och ge oss mer jobb än vi hade planerat! Dom hade skickat med på tok för få kilar till mina ramar, så jag och en lärare satt och snickrade och täljde egna kilar till typ hälften av ramarna.

Sen behövde några bilder retuschas lite också, då det hade blivit vita fläckar på dom.

Men vid halv 3 på eftermiddagen var bilderna ÄNTLIGEN helt klara! Resten av dagen ägnade jag åt att titta på vad dom andra gjorde, höll dom sällskap när dom satt med sina glas, passepartouter och ramar.

Torsdag åkte vi hela klassen till museet med alla bilder för att se hur dom skulle hänga. Det var inte heller det enklaste. Mina blev flyttade från en vägg till en annan. Eller först fick jag två väggar i ett hörn, sen fick jag en av dom, innan jag till slut fick flytta till ett annat ställe och ha mina bilder på två väggar! Puh! Men snyggt blev det! ;)

På lunchen åkte jag och Lina tillbaka till skolan ihop med en lärare, och hämtade matlådor i matsalen för att äta, medan övriga klassen gick ut för att äta. Men vi två kände inte att vi hade råd med det! Lite synd, men men, det är ju inte så mycket att göra åt.

Efter lunchpaus fortsatte förberedelserna, och det tog sin lilla tid. Men vi hann tillbaka till skolan lagom till middagen iallafall.

Fredag var vi på museet HELA dagen! Det spikades och mättes, mättes och spikades. Och till slut var alla bilder upphängda och på plats. Vi kunde lämna museet vid 5-tiden på eftermiddagen. Den här gången hade vi fått matlådor med oss från skolan direkt på morgonen, så vi sparade en hel del tid på att slippa åka in till Forsa och tillbaka för det.

När jag satt i bilen tillbaka till Forsa ringde pappa. Då skulle han snart komma med tåget. Men jag valde ändå att följa med in till Forsa först. Jag hann in, kolla en grej snabbt på datorn i datasalen, och sen hämta mössa och vantar eftersom det började regna, och så tog jag bussen in till Hudiksvall igen. Där väntade pappa på mig på stationen, så vi kunde gå och äta.

Så det blev en mysig och trevlig middag med pappa inne i Hudiksvall denna fredagkväll. Vi valde att äta på  Old Texas, tex mex-mat. Pappa tog quesadillas och jag ett grillspett. Gott vare! :P

Efter denna goda middag tog vi en promenad till Hemköp för att handla lite till helgen. Och sen tog vi bussen in till Forsa, och jag följde med pappa till hans rum. Samma korridor som mina systrar bodde i i januari, men inte samma rum, för pappa fick ett enkelrum.

Resten av kvällen blev rätt lugn, man var ju ganska trött efter en lång dag på museet, och nästa dag skulle ju bli ganska intensiv också.

Och så var det då dags. Dagen vi laddat för och förberett inför så länge! Jag gick upp och duschade, och så blev det lite frukost ihop med pappa. Packade ihop grejerna jag skulle ha med mig, och sen gick jag ut till parkeringen i hopp om att hitta nån att åka med. Intet ont anande gick jag ner till parkeringen, men såg till min förvåning att båda dom klasskompisars bilar som brukar stå där, inte gjorde det. Och då var klockan ändå bara tjugo i tio, vi skulle vara på museet vid tio. Men tack och lov dök en lärare upp precis i samma veva, så jag fick åka med honom. När vi väl kom fram till museet visade det sig ju att nästan alla andra redan var där!

Dom sista förberedelserna påbörjades. Vi hade 3 timmar på oss innan vernissagen! När det var lite drygt en timme kvar drog ungefär två tredjedelar av klassen iväg till Hemköp för att köpa lite lunch, så vi skulle få nånting i oss innan vernissagen. På vägen tillbaka till museet tog vi också en sväng in på Åhléns för att köpa ett band att klippa.

Runt kvart i ett började folk dyka upp, och då kom också nervositeten.

Men allt gick skitbra! Det kom jättemycket folk, och man fick höra massa fint om sina bilder!

Det var som mest kaosartat i början, när det var helt fullt med folk inne i det där lilla rummet, men det blev lite lugnare när det började trappas av lite, och då släppte också den värsta nervositeten för dom flesta av oss tror jag. Dock var det folk kvar hela tiden, ända fram till stängning klockan 4. Vi blev kvar något längre dock.

Sen var det tillbaka till skolan för lite vila. Jag gick in till pappa för att prata med honom lite. Blev kvar på hans rum i en timme, och vi diskuterade bilderna på utställningen bl.a.

Fick lite dåligt samvete över att jag "övergav" pappa på kvällen, men han förstod mig, och han var inställd på det, så det var nog ingen större fara ändå.

För när jag pratat med pappa ett bra tag, och fått smaka lite Non Stop, gick jag in till mig en stund innan en lärare kom och hämtade upp mig och tre till. Den fantastiska dagen avslutades med en underbar och supertrevlig middag med klassen! Det blev på Medelhavskällaren, halv sju var det bokat!

Hur trevligt som helst, och lätt den bästa kvällen på länge! En underbar mysig och trevlig kväll med bästa klassen, med god mat, underbart umgänge och massa tokigheter och galna skratt!

SÅ nöjd med den dagen!

Det blev SENT och vi som inte skulle vidare ut och dansa var tillbaka på skolan vid 1-tiden ungefär.

Söndag åt jag frukost med pappa, sa hejdå till honom och sen blev det en väldigt lugn dag, inte många knop. Jag cyklade till Ica på eftermiddagen för att handla lite inför resan ner till Öland framförallt. På vägen ner mötte jag Linda, och när jag hade betalat upptäckte jag att Axel och Angelica stod i kassan, så vi stod och snackade en stund utanför Ica sen.

Måndag, som blev den enda skoldagen på den veckan för oss, ägnades åt att fixa klart till hängningen, som jag och Lina aldrig fick göra färdigt. :P Och efter lunch åkte vi hela klassen in till museet för att kolla läget efter lördagen. :P Allt såg bra ut! ;)

På kvällen packade jag inför Öland och tog det mest lugnt.

I tisdags blev det en lugn frukost, bara jag och Linda och sen duschade jag och plockade lite innan jag skulle med bussen vid 10 i 12.

Och resten berättar jag senare! ;)

Bilder från vernissagen kan ni se på min Facebook, min snälla pappa fotade lite. ;) Men jag fick tyvärr inte kameran med mig, så det blev inga bilder. :( Dock fotade jag liiiite på kvällen sen, så dom bilderna kanske ni kan få se. Senare. Dom blev inte skitbra dock, men jag kan slänga upp dom ändå. :P

Idag har jag valt att ta det lugnt. Vädret är inte så kul, så jag håller mig på mitt rum. Hade tänkt mig en tur till Ica, men vi får se hur det blir med det nu då...

Ha en fin vecka alla! Inte lång tid kvar nu! :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar