söndag 19 maj 2013

Behöver dom ens sjunga?!

Det gick väl knappast att undgå min besvikelse igår, över resultatet i Eurovision. hehe. :P Men ärligt talat folks, det fanns flera anledningar till varför jag tryckte FEL LÅT VANN! Så jag vill påstå att jag hade skäl till min besvikelse!

Jaha ja, Danmark vann igår ja. Var det oväntat då? NEJ! Inte det minsta! Och det är just det där jag menar. Resultaten är inte oväntade. Förhandsfavoriten vinner och all spänning försvinner. Jag minns att jag skrev ett liknande inlägg om detta för ett par år sen, i min gamla blogg. Det jag skrev då stämmer väldigt bra in på det här också. Men jag tänkte skriva mina tankar från gårdagen nu också bl.a.

Som jag nämnde igår. Tävlingen är ju på sätt och vis uppgjord på förhand! Vad är vitsen med att ha framträdanden, när man ändå har bestämt för en vecka sen vem man ska rösta på?! Då spelar det ju ändå ingen roll hur framträdandet går liksom. Då kan man ju liksom lika gärna bara ha själva röstningen. Eurovision Vote Contest. Haha. :P Ja, det vore nåt det... Fast vote contest är kanske fel, är ju inte så mycket tävling. :P

Att Danmark vann är inte rättvist på nåt jävla sätt! Det var den det hade snackats om på förhand. Alla pratade om Danmark. Spelfirmorna, alla som tippade, tippade på Danmark. Allting talade för Danmark, helt enkelt! Precis som det varit dom senaste åren. Men hur kul är det?! Egentligen?! Vad är vitsen med att ens ha tävlingen, om man ändå redan bestämt vem som ska vinna?! För ja, egentligen har man ju det. Jag har faktiskt övervägt flera gånger att inte ens titta på spektaklet, för det slutar ändå alltid så som alla säger, men det går ju liksom emot mina principer. Jag MÅSTE liksom kolla! Ångrar mig ändå annars.

Men nej, särskilt kul är det ju inte. Igår blev röstningen iallafall lite mer spännande än t.ex. förra året, och det året Rybak vann. Och visst, även om det såklart alltid är kul när ens eget land vinner, så var det ändå inte speciellt kul ens förra året, eftersom man visste i förväg då också, att Loreen skulle vinna. Och egentligen tycker jag faktiskt inte att den låten heller är speciellt bra!

Ända sen Sverige vann förra gången, 1999, har jag gått och väntat på nästa seger. Delvis därför jag tittat så flitigt varje år. Men då hade jag kanske inte behövt titta i år. Men jo, det är väl klart, man måste ju kolla när vi äe värdland. Och känner jag mig själv rätt så sitter jag trots allt där även nästa år, och året därpå, och året därpå o.s.v... Man är ju inte schlagernörd för ingenting liksom. :P

Sen en annan anledning till varför jag inte ville att Danmark skulle vinna. Jo, för nu fick ju dom där idioterna rätt. Hade tidigare under våren en rätt menlös diskussion med ett gång "Malmö-hatare". Folk som, uppenbarligen, hade fruktansvärt svårt att släppa att Eurovision INTE var i Friends Arena i Stockholm. Som tyckte att nu när vi anordnade tävlingen i Malmö, var det som att det var Danmark som var värdar. Och folk skrev att hoppas nu Danmark vinner då, så åker jag dit istället nästa år för att kolla. Och nu fick dom rätt! Stör mig nåt inihelvete! Jo jag vet, detta är en ytterst personlig grej, men det skiter jag i, stör mig det gör det!

Och ja, visst, omröstningen var ju iallafall ganska jämn i år. Det får jag iallafall ge den! Men i övrigt. Nej! 0 poäng för no spänning. Igen!

Och dessutom, vad fasen hände där på slutet, haha! Vinnaren presenterades, och fick börja gå mot scen, INNAN ALLA LÄNDER ENS HADE RÖSTAT!!! Vad fan är det för jävla upplägg??!! Både jag och Lina blev helt chockade haha, för vi trodde båda att det var länder kvar att rösta. :P Vilket det ju var. :P Nej, det där var bara konstigt.

Fast, det året Azerbaijdzjan vann, då var ju omröstningen också ganska jämn, och då fanns väl inga direkta förhandsfavoriter, vill jag minnas... eller...?! Gud, minns inte alls känner jag... Men då var ju röstningen iallafall spännande nästan in i det sista, Sverige (Eric Saade) ledde ju ganska länge där i början. :P

Men fel låt vann, och nu kommer jag plågas ännu mer av den jävla låten framöver, inte minst av en viss klasskompis. Som jag by the way INTE ALLS ser fram emot att träffa nu! Ta inte detta fel nu, om du läser, men jag tror du fattar vad jag menar.

Röstningen numera är skandal, och egentligen inte alls speciellt kul att kolla på! Utgången är så jävla uppenbar.

Röstningssystemet borde ändras. Jag vet inte hur, men det borde finnas nåt bra sätt. Fundera på det EBU, för såhär kan det inte fortsätta!

Och så alla jävla förhandstippningar! Det är ju dom som förstör! Varför ska man hålla på och förhandstippa, fråga ut folk i förväg vad dom tycker?! Förtar ju stämningen, och förstör hela jävla tävlingen. Nej, det där vill jag fan också ha en ändring på! Sätta betyg i tidningar och dyl. är väl OK, men allt annat, BORT!!! Känns lite som att ESC har blivit en tippningstävling och inte en sångtävling. Man tävlar om hur bra man tippar. Typ. Hela poängen med tävlingen - borta.

F.ö. gjorde Robin JÄVLIGT BRA ifrån sig igår! Fan, vad bra han gjorde det! Han gjorde det bättre än han nånsin gjort det förut! Du satte den, YOU NAILED IT Robin! You made us so damn proud! Ja fan, vad jag var stolt över att vara svensk igår. Men vad hjälpte det, när Europa ändå redan innan igår hade bestämt vem dom skulle rösta på. Grymt bra jobbat var det, och han hade SÅ förtjänat en mycket bättre placering. Men som sagt, det har ju ändå ingen betydelse...

Ja, jag kommer troligtvis tjura över det här ett tag. Kan inte ni bara låta mig göra det då?! Jag är sjukt bitter, sur, arg och irriterad! Men jag kommer över det. Tro mig!

Solen skiner ute, och jag borde gå ut. Men just idag, näe, jag vill inte. Kanske sen. Och så är jag sugen på glass. Men jag orkar inte gå till Ica idag också. Dessutom stänger dom om en halvtimme, så jag hinner nog inte dit iallafall.

Men OK, bara för moralen, får väl säga det då, även om det tar emot: GRATTIS DANMARK till segern i Eurovision Song Contest 2013!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar