måndag 2 januari 2012

2011 i ord och bild

OK, tänkte försöka mig på den årliga lilla summeringen av det gångna året. Med hjälp av lite bilder, och lite text såklart! ;)

Denna gång 2011 då. 2011 som har varit ett helt sjukt galet år! Ett väldigt händelserikt år. Händelserikaste året på länge för min del. Men på ett positivt sätt dock! Har hänt så himla mycket, både positivt och negativt. Men en sak kan jag säkert säga: 2011 har varit ett av de absolut bästa åren i mitt liv! Utan överdrift! Kan se tillbaka på det här året med nästan enbart glädje! TACK för det, alla ni som bidragit till det! Ni är de bästa! ♥♥♥

Vi börjar från början, såklart, med januari. ;)

Januari:
Det blev begravning för mormor den 21 januari. En jättefin begravning, där mina systrar och pappa spelade en trio och en duett (utan Lina), jättefint! :) Sen följde en trevlig minnesstund med fika och på kvällen åt vi hela klanen på restaurang. Första gången vi var tillsammans hela klanen sådär sen mormor dog.

Mormor, vila i frid!
♥♥♥

Jag, mamma och pappa åkte till Linköping söndagen den 30 januari och lyssnade på Linas turnégrupp från Lunnevad som hade konsert i en kyrka där. Jättefint!

Och dagen efter, den 31 januari, var det Emmas tur, med sin turnégrupp. Men de passerade Karlskoga på sin turné, så de var vi och lyssnade på i Kulturskolans Aula. Också riktigt bra! Mina duktiga systrar!

Februari:
Hela februari månad i skolan var rätt galen (större delen av januari också iofs), när vi jobbade för fullt med Disco-projektet. Och så torsdagen för sportlovet, den 17 februari, var det så dags: DISCOGALAN 2011! En helt crazy galen och häftig eftermiddag, men SÅ kul! :D Vi jobbade stenhårt med allt hela dagen, och det blev så lyckat! Och det var heller inte så konstigt att man kände av allt slit efteråt sen...

Vi åkte till Lofsdalen hela familjen på sportlov, för en hel vecka med skidåkning, stugmys och massa härligt umgänge! Och det blev mysigt! Vi bodde i samma stuga som sist, för 2 år sen, och hade det bara jävligt gött! Trots att det blåste helt sjukt så det blev svinkallt!

Mars:
I mars hände inte så mycket speciellt, så för att representera den månaden, så valde jag en bild jag tog under en promenad i slutet av mars, och som jag personligen tycker väldigt mycket om! Blev väldigt nöjd med den, om jag nu får skryta lite!

April:
Den 2 april var jag först på Nobelmusset ihop med an klassompis, samt en drös AFS-studenter. Och sen blev det Boda Borg. En rolig dag! :D

Onsdagen före påsklovet var det påskfest på skolan på kvällen. En jätterolig kväll som bjöd på roliga och annorlunda lekar, och massa skratt och bara härlig stämning!

Fredagen före påsklovet var det urnsättning för mormor. Men jag valde att vara hemma, så jag kunde gå på påsklunch på skolan, så jag åkte till Uppsala på eftermiddagen istället. Men jag och Lina köpte varsin blombukett och var iväg till graven dagen efter och ställde dit våran buketter i en varsin vas. Sen blev det tömning av mormor och morfars lägenhet resten av den helgen.

Påsken, som var så sen den kan vara 2011, firade vi på Öland, jag, mamma, pappa och Lina. Det blev en ovanligt varm påsk, fyra härliga påskdagar med sommarvärme!

Den 29 april hade vi valborgsfirande på skolan. Med fika, brasa och sång nere vid sjön. :) Det var även en klasskamp i form av brännbollsturnering hela dagen, som avslutning på en, för min del iallafall, mycket givande Hälsovecka, som bjöd på många intressanta föreläsningar och workshops.

På valborg var jag som vanligt på Björkborn på kvällen, och lyssnade på skönsång av körerna, samt kollade in elden. Jag fick dock åka dit själv i år. Mamma var i Linköping och lyssnade på systrarna som hade konsert. Vad pappa gjorde minns jag inte.

Maj:
Första lördagen i maj var vi nere på Lunnevad för att först fira Lina som fyllt år den 2 maj...

...och sen för att lyssna på Emma och Lina som spelade ihop med alla andra musikelever, som hade sin Vårkonsert.

Andra söndagen i maj, följde jag med mamma och pappa på en utflykt till Garphyttans nationalpark (tor jag det var), där det blommande för fullt! Det var jättevackert!

Den 11 maj var det s.k. "Allaktivitetsdag" på skolan. Då kom de andra folkhögskolorna i länet och så var det massa olika, lite "udda" sporter, där vi var indelade i blandade lag, med folk från alla skolor i alla lag! En jätterolig dag, men VARM och kvav, man blev rejält trött!

Sista veckan i skolan (tre dagar) hände det mycket. Och det var också de tre mest känslosamma och gråtmilda dagarna på hela året för mig! Usch! Den 30 maj, på måndagen, var det avslutningsmiddag med klassen på restaurangen Strandkanten. En jättetrevlig kväll, där vi såg tillbaka på året som varit, allt kul vi gjort, och pratade även en del om framtidsplaner.

Tisdagen den 31 maj gick hela skoldagen åt till redovisningar av våra Slutprojekt under skoldagen. Sen var det avslutningsmiddag i restaurangen på kvällen, för hela skolan! Med efterföljande, mycket underhållande "Talang" och sen som avslutning, lite musikunderhållnin i cafeterian. Mycket trevlig, MEN känslosam kväll! Jo, jag grät! A LOT!

Juni:
Onsdagen den första juni, dagen för skolavslutningen, på Karlskoga Folkhögskola. En jättefin avslutning, och ingen överdrift att det blev MÅNGA tårar, både under själva avslutningen inne i aulan, men framförallt utanför aualn sen efteråt! Jag grät ännu mer än jag gjort kvällen innan! No kidding!

Helgen efter, på lördagen, den 4 juni, åkte vi hela familjen till Loka Brunn, där vi åt lunch tillsammans för att fira pappas 60-årsdag (som f.ö. var den 25 maj, då var han och mamma på Korsika). Sen åkte vi till nåt naturreservat, som jag alltid glömmer namnet, för att kolla efter guckusko. Och det fanns det gott om där kan jag lova!

På nationaldagen var vi, som vanligt, nere vid Hembygdsgården på eftermiddagen,och lyssnade på pappa som spelade med kåren. Även en kompis till Emma och Lina, från Lunnevad, var med.

Vi var och tittade på studenterna som ankom till studentbalen, där var som vanligt typ halva Karlskoga och tittade!

Sen två dagar senare var vi och spanade in studenterna nere på stan. Vi fick även vara med och uppvakta en kompis till Lina, när hon sprang ut!

Jag och Emma (och Theia) gjorde en liten utflykt till Sveafallen, där vi tittade på jättegrytor och fikade rakt ovanför stupet. En solig och jättemysig dag! Sen åkte Emma till Kenya för att jobba hela sommaren. :(

Onsdagen den 29 juni, var det dags för 2011 års upplaga av Karlskogafesten. Jag åkte ner i omgångar. Som avslutning var det Petter!

Juli:
Min födelsedag 1 juli. 24 år. Ujuj! Den började som en helt vanlig dag. Men sen på eftermiddagen kunde vi äntligen fira mig lite. Det blev bara jag ,mamma och pappa. Emma var ju i Kenya, och Lina, som annars var i Karlskoga hela sommaren och jobbade, var just vid detta tillfälle i Borlänge, på Peace & Love, ihop med en kompis, och jobbade som funkisar. Jag hade iallafall en bra födelsedag! Ska inte klaga. Åskan höll sig ju borta, haha. :P

6-9 juli var det dags för festival i stan. Putte i Parken. PiP. Och för första gången i mitt liv jobbade jag som funkis under dessa dagar! Jag fick jobba med scen och backstage, och det var jättekul! :D Skulle LÄTT kunna göra om det igen! :D Den bästa spelningen under dessa dagar var helt klart The Ark! Då jobbade jag inte, tack och lov! Det var min lediga dag.

Under 5 dagar, 22-26 juli, var jag nere i Uddevalla och hälsade på underbara F och hennes söta tjejer (fick även träffa hennes son en kortis). Vi hade 5 underbara dagar, och jag hoppas SÅ att vi kan träffas snart igen!

Augusti:
Under större delen av augusti var jag nere på Öland ihop med mamma och pappa. Även Lina hann med ett par dagar där nere, mellan sista dagen på sommarjobbet i Karlskoga och skolstarten på Chalmers i Göteborg. Men jag hade iallafall 3 härliga veckor med mestadels sol, jobb på järnvägen och en hel del annat.

Sista helgen på Öland, innan vi styrde kosan mot Karlskoga, var mamma hos sin kompis i Kalmar, och jag och pappa spenderade ett dygn ungefär, nere på södra Öland. Vi hann med två besök på södra udden och Långe Jan samt en hel del annat och bodde på vandrarhemmet i Ottenby.

På vägen hem stannade vi till i Söderköping, där vi mötte upp Emma, som alldeles nyligen kommit hem efter 2 månader i Kenya, samt Erik och och båda hundarna, som skulle ner till Öland. Vi åt middag tillsammans där i Söderköping och sen fick vi lite presenter från Kenya innan vi skildes åt.

Sista lördagen i augusti var jag och mamma nere på stan, och ner till Grönfeldtsudden, där det var "Damrally". Inte många, men väldigt fina gamla bilar!

September:
Jag följde med mamma och pappa ner till Ölands Skördefest i månadsskiftet september-oktober. Det blev, precis som påskhelgen på Öland, en rekordvarm skördefest, med 4 dagar med sommarvärme! :D Så sammanfattningsvis på årets Ölandsvistelser, kan man väl säga att det var sommarvarmt alla tre gångerna, trots att det var 5 månader mellan första och sista gången. Ganska häftigt ändå va?!

Oktober:
Första helgen i oktober földe jag med mamma och pappa ner till Göteborg, för att hälsa på Lina för första gången sen hon flyttade dit. Det blev en trevlig helg! Söndagen ägnades åt besök på olika museer. Först Universeum (bilden), där vi var utan Lina, och sen Kulturhistoriska, där även Lina var med!

November:
Allhelgonahelgen spenderades i Uppsala, och Stockholm. Lördagen den 5 november, Allhelgonaafton, var vi på kyrkogården och tände ljus på mormors grav, för första gången sen hon dog. Det blev många som dök upp där, blev en väldigt högtidlig stund.

Sen på söndagen, den 6 november, var jag, mamma, pappa, Emma, Erik, Theia och även mammas kusin Lena hängde på, i Stockholm. Vi gick på Moderna Musset, som hade en jätteintressant fotoutställning (och en mindre intressant konstutställning), och sen tog vi en promenad runt Kungsholmen.

December:
Första helgen i december, var vi hela familjen, Emma kom ner från Uppsala, i Göteborg. Vi hann med en tur i Göteborgshjulet, men framförallt, en hel del julmarknader. Bl.a. Lisebergs Julmarknad, efter önskemål från mig! Och den var jättehäftig! Och SÅ VACKERT med alla lampor!

Den 9 december, på kvällen, var kjag på årets Luciakonsert. Fick åka dit själv också, för mamma var i Uppsala. Det var fint, med vacker körsång och fint Luciatåg. Åh, jag älskar Lucia! :D

18 december var jag, mamma och Lina i kyrkan och lyssnade på den årliga Julkonserten med kåren, där pappa spelar. Duktig sångsolist också, även om det inte var den som det var tänkt från början!

Julaftonen blev... typ som vanligt... Andra julen utan mormor och morfar. Och eftersom Emma jobbade förra julen, så kunde vi börja med julklappsutdelningen tidigare i år också. Det gjorde att vi blev klara tidigare än nånsin med julklapparna! Så vi hann med att spela spel på kvällen också!

Nyårsaftonen blev lugn och mysig, med trerätters, spel och lite tomtebloss. Men den har jag ju nyss skrivit om, så det kan ni läsa mer om i förra inlägget. ;)

Ja, det var väl det mesta av 2011. Har hänt en hel del kan man konstatera! Ett händelserikt år!

Kommer hände en hel del även under 2012. Både sånt jag redan vet, men säkert även sånt jag ännu inte är medveten om.

Men 2 saker jag iallafall garanterat ser fram emot det här året är de 2 utlandsresorna jag ska få följa med på. Förtst blir det Rom över påsk med mamma, pappa och Lina, och sen Transsibiriska (SÅ HÄFTIGT!) med samma gäng + även Emma och Erik, i juni. Ska bli SÅ häftigt!

Så välkommen 2012! Jag ska ta väl hand om dig!

Tack alla fina människor för det här gångna året! Jag ser fram emot att få vara eran vän även nu under 2012! Tack för all kärlek och styrka ni gett mig under 2011! Hoppas ni vill fortsätta med det även under detta år! TACK! NI ÄR BÄST!!! LOVE YA!♥♥♥

1 kommentar:

  1. Mysig kavalkad om det gångna året i kort och text.

    Kraam.

    SvaraRadera