söndag 29 januari 2012

Dag 01 – Om mig

OK, nu kör vi då. ;) En dag för sent, hehe. :P

Här kommer då första ämnet i den här utmaningen, om mig:
Ja, vad ska jag skriva här då. Känns som att jag skrivit ganska mycket om mig själv redan, så det känns ju som att ni redan vet allt om mig? :P
Men OK. Jag heter Hanna, är 24 år gammal. Jag bor i den lilla värmländska staden Karlskoga, som är belägen mellan Karlstad och Örebro.
Jag föddes en morgon mitt i sommaren, den 1 juli 1987. På Örebro BB. :) Har dock aldrig bott i Örebro, men Karlskoga hade ingen förlossning då.
Mina intressen är resa, skriva och fotografera. Jag har alltid kameran med mig, var jag än går! (OK, men typ då.) Jag älskar att resa och se nya platser! Favoritresmålen är vackra och kulturella platser, gärna storstäder. Solsemester är inte så mycket våran grej. men det är klart, det är ju alltid härligt om det är varmt och skönt! ;)
Och sen en till sak: Jag verkligen brinner för välgörenhet! men det är tyvärr nåt som man inte kan ägna sig så mycket som man skulle vilja åt nu, när man är fattig student. :( Men jag har iallafall ett fadderbarn i Gambia sen drygt 3 år tillbaka.
Jag har två systrar, Emma, min storasyster, 27 år, född 1984, som pluggar till läkare i Uppsala.
Och så min lillasyster., Lina, 21 år, född 1990, som pluggar till civilingenjör i Göteborg.
Emmas pojkvän, Erik, bor i Eskilstuna där han jobbar. Han och Emma har också en hund tillsammans, en Welsh, vid namn Theia, som nu är 3½ år (född 31 juli 2008).
Min mamma är läkare här i Karlskoga, och pappa jobbar på Länsstyrelsen i Örebro för tillfället. Dit han dagpendlar varje dag.
Jag är utbildad webbdesigner, efter att ha läst ett år på Karlskoga Folkhögskola förra året.
Just nu läser jag ett par distanskurser på olika folkhögskolor, genom nätbildarna. :)

De första åren i mitt liv växte jag upp i ett jättemysigt område, där det i princip bara bodde massa småbarnsfamiljer, så jag hade många kompisar i samma ålder, som bodde i närheten. Man sprang mellan varandras hus, eller var i lekparken, som tillhör det bostadsomårdet också.
När jag gick i tvåan, februari 1996, flyttade vi till ett större hus, en villa nån kilometer bort. Men det blev närmare till skolan! ;)
Jag tog studenten 2006 från samhällsvetenskapliga programmet med social inriktning. Min dröm var, och är fortfarande, att bli förskollärare. Men tyvärr har vissa omständigheter gjort att just denna dröm fått läggas lite på is.
Åren på gymnasiet var ganska omtumlande för mig, inte alltid så enkelt. Jag blev rejält skoltrött och halkade efter ordentligt. Jag tog studenten utan fullständiga betyg i alla ämnen, men de läste jag upp på hösten efter. Jag är dock glad för de åren, det är inget jag skulle vilja ha ogjort iallafall! Även om det var tufft...
Jag är nu, som sagt, utbildad webbdesigner. För nu nyligen, läsåret 2010-2011, gick jag på Karlskoga Folkhögskola, där jag pluggade just Webbdesign. Och det var, kan jag säga utan att överdriva, ett av de absolut bästa åren i mitt liv! Jag saknar den tiden, och allt folk från den tiden, så enormt jävla mycket. Ibland så mycket så det gör ont. :(
Och jag vågar också påstå att det året gav mig mitt liv tillbaka. Mitt liv, och framförallt det här med vänner, fick en innebörd igen. Jag hade levt nästan 4 år utan att det hände ett skit i mitt liv, jag gick och väntade på att få jobb som jag aldrig fick. Jag kände mig som en no-one, och tappade mycket av min framtidstro. Jag förlorade också flera vänner under den tiden! Fyra helt obetydliga, ja, betydelselslösa, år i mitt liv! Helt bortkastade. Det är så det känns.

Just nu läser jag iallafall ett par distanskurser på olika folkhögskolor, via nätbildarna. :)

Ja, där fick ni en ganska ingående och fördjupad information om lilla mig, men det bara flöt på. :P Hehe, oops! Men ni fick säkert veta nåt ni inte visste innan. ;)

Avslutar med en liten bild, relativt nytagen:

Jag utanför Uppsala Domkyrka, november 2011. :)

2 kommentarer:

  1. Så fint skrevet. Du er god, Hanna! Duktig :)
    Jeg visste ikke din mamma er lege. Örebro, er det langt fra Karlskoga?
    Gleder meg til fortsettelsen.

    God klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jättelångt. Örebro ligger ca 5 mil från Karlskoga. Det går gott om bussar dit! :)

      Radera