måndag 2 januari 2012

Nyårshelgen 2011-2012

Jaha ja, ska väl försöka mig på en liten sammanfattning av nyårshelgen också då. Är ju tradition, och såna bryter inte jag inte, haha. :P

Som jag redan nämnt, så blev det en väldigt lugn nyårsafton, som jag firade ihop med mamma, pappa och Lina men mysig dock! Och nyårsdagen blev väl som nyårsdagarna ska vara, lugn och slö. Typ. :P

Nyårsafton började, som tidigare år, och som juldagen och annandagen, med grötfrukot klockan 12. Och det var tur jag hade tagit med mig finköäderna dit redan då, för jag blev kvar hela dagen, och hann inte hem nåt emellan, trots att jag egentligen nog hade tänkt det.

Efter frukosten skulle jag och Lina kolla på "våran julfilm", men så upptäckte vi att det var "Hälsoresan" på TV, så då kollade vi på den istället.

Under dagen hann jag med att börja med ett brev till mitt fadderbarn, samt slå in julklappen till henne, som jag köpte förra julen, ihop med den jag skickade då. Jag veeet jag var lite sen med det i år, men det har ju gått i ett, så jag har inte hunnit med fadderbrevet!

Så blev det lite fika, med nybakad saffranskaka, sååååå GOTT! :P

Sen satt vi och snackade jättelänge, om allt möjligt. Men så småningom gick jag upp och bytte om, och de andra fixade lite i köket. Lina fixade med dukningen t.ex. Hon är bra på det, och hon är den som varit ansvarig för just de det senaste åren. ;)

Maten var planerad till kl. 19, men blev något försenad, troligtvis p.g.a. felbedöming på tiden. Så vi började med välkomstdrink, som vi brukar, och det blev väl typ runt halv 8. ;)

När den var uppdrucken satte vi oss till bords. Till årets nyårsmiddag, trerätters, som sig bör. ;)

Till förrätt åt vi trattkantarellsoppa med krutonger.

Till varmrätt oxfile inlindad i nån sorts deg (?) med pressad potatis och vinsky.

Och till efterrätt chokladmousse med grädde, toppad med krossad blockchoklad. Den var galet god!

Sen var klockan rätt mycket innan vi var klara med middagen, tror vi blev klara runt halv 10. Då blev det kaffe för övriga familjemedlemmar, alltså alla utom jag, och så satte vi oss i vardagsrummet. Där blev det lite diskussion först, om vi skulle spela spel eller kolla på TV. Det blev till slut spel. Vi bestämde oss för att spela När & Fjärran. Det tog lite extra tid, för att det strulade med DVD:n till skivan, men till tjugo i tolv var vi iallafall klara! Jag förlorade STORT (Ja, jag var sämst), och Lina vann!

Och ja, då var ju klockan så mycket, så vi hann inte med så mycket mer före tolvslaget. Mamma plockade fram några tomtrebloss, så vi tände ett tiotal. Herregud, vad många vi (de) hade! Vi kom också på att vi inte tänt såna på ett par år. Så det var kul!

Sen var det dags att hälla upp champagnen, nån sorts alkoholfri sort i år tror jag, och så blev det en minstsagt spontan snedräkning till tolvslaget och skpl vid tolvslaget! :P

Och så tittade vi på alla fyrverkerier. Men även alla såna där asiatiska rislyktor som har blivit (uppenbarligen) väldigt populära, och som det skickades upp en hel del i grannskapet. Även närmaste grannen bredvid hade en som de skulle skicka upp. De kämpade länge och väl med att få upp den. Först på framsidan, ut mot vägen, och sen på baksidan, i trädgården, och efter mycket om och men fick de äntligen upp den! Men då han nden bara flyga ett par meter, så fastnade den i björken i deras trädgård. Usch, stackarna, hehe!

Så tände vi ett par tomtebloss till, och sen blev det lite allsång a la mig och Lina till Happy New Year av ABBA på DVD:n, samt även lite dans. :P

Vid fem i 1 fick jag, för typ första gången, sällskap av pappa (!) en bit. Då såg vi ännu en rislykta på himlen, och hörde även ett par fyrverkerier.

Jag kom nog i säng vid 2 iallafall.

Men inte blev det lugnt för att jag gått och lagt mig direkt. Nej, jag vaknade vid typ 3-tiden av att det small ute! Jag fattade ingenting. men jag somnade iallafall om, och vaknade en stund senare igen, av samma ljud. Det var nån som sköt upp fyrverkerier vid 3-tiden. Ja men tack då! Så sen vågade jag knappt somna igen, haha. :P Fast jag gjorde det till slut, och då fick jag iallafall sova hela natten. Det tackar jag för.

Även nyårsdagen blev grötfrukost hos mor och far, vid kvart i tolv. Och återigen blev jag kvar där hela dagen, haha. :P

Vaknade upp till SNÖ denna dag, underbart! :D Tänk vilket perfekt sätt att börja ntya året på. med SNÖ! Och mer kom det från himlen.

Efter frukosten tittade pappa och Lina på nyårskonserten på TV, så jag och mamma fick sysselsätta oss med annat. Så jag fixade med fadderbrevet samt surfade lite på mammas dator och mamma skrev brev.

Sen kollade jag typ på TV fram tills vi skulle fika. Och så efter fikat ringde Lina nåt samtal, men sen kunde vi kolla på film. Filmen vi hade tänkt kolla på redan dagen innan, "våran julfilm". Det var en film jag fick för x antal år sen i julklapp, och som liksom blivit tradition för mig och Lina att kolla på tillsammans under julen. Men vi kom fram till att vi inte sett den på 4 år. Åtminstone inte tilsammans! Men jag minns att jag såg den själv för 2 år sen, när Lina hade åkt till Chile.

Efter filmen blev det mat, kyckling och sen fruktsallad till efterrätt.

Sen skulle Lina flyttstäda lite mer (hon flyttar in i sin första egna studentbostad nu i januari, inför terminsstarten), så jag satte mig och kollade på TV. Vid åtta fick jag sällskap, då även mamma och Lina fastnade framför "Stjärnorna på slottet". Har aldrig kollat på det tiudigare säsonger, så tanken var att inte kolla nu heller, men det blev så ändå, haha. :P

Sen fick jag se början av första "Sällskapresan", innan mamma och Lina kom ner och undrade om vi skulle spela nåt spel. De tyckte inte de varit så sociala med mig.

Så jag dissade filmen och spealde spel med mamma och Lina istället. Det blev Melodifestival-spelet! :P Det var mamma oh Lina på lag på mot mig! :P Och ja, det var en jämn kamp, men det blev tillslut jag som drog det längsta strået och vann.

Sen blev det lite macka och vi kollade på slutet av "Sällskapresan" och sen slutet av nåt annat program innan Lina gick upp.

Jag började göra mig iordning för att gå hem, men så kom mamma ner precis när jag skulle gå hem, och då fastnade vi båda framför slutet av andra "Änglagård"-filmen.

Jag fick gå hem själv, och var hemma strax efter midnatt. Tyvärr var det töväder när jag gick hem, och halt och jävligt. Så så länge fick vi njuta av den snön... :(

Som vannligt avslutar jag med ett gäng bilder från denna nyårshelg, nyårshelgen, 2011-2012. Och ja, jag VET att några bilder är åt fel håll, men jag orkar tyvärr inte vrida på dem nu. Sorry! Men det strulade så jävla mycket...

Så ja, därmed önskar jag er alla en riktigtt GOD FORTSÄTNING på 2012!

KRAM på er!

1 kommentar:

  1. Så flotte bilder! Nydelig mumsemat, og stilig dekket bord! Underbar siste blde, Hanna:)
    Så nydelige snøkrystaller herinne!
    God fortsetning på 2012.

    Klem

    SvaraRadera