onsdag 1 februari 2012

Dag 03 – Mina föräldrar

Dags för nummer 3. ;) Skulle ha gjort den igår, jag veeet, men hann inte med den då, så jag får göra både nr 3 och 4 idag, och först ut, såklart, nummer 3, mina föräldrar. :P

Jaha, vad ska jag skriva om dem då? Är dålig på sånt här... Men OK, nu ska vi se...

Mamma heter Ann-Marie, föddes 17 december 1954, är född och uppvuxen i Uppsala. Har två systrar. En äldre och en yngre. Jobbar som läkare här i Karlskoga.
Pappa heter Leif, fyllde 60 år förra våren, född den 25 maj 1951. Född och uppvuxen i den lilla staden Hedemora i Dalarna. Har fyra syskon, två bröder och två systrar. Dock är en av hans bröder tyvärr inte längre i livet. Pappa är äldst av sina syskon. Jobbar numera på Länsstyrelsen i Örebro, dit han dagpendlar med buss. Han jobbar med miljö och hälsa.

Mamma och pappa träffades i april 1982. I Prag. De var där på resa, mamma med en kompis, pappa vet jag inte. Efter det gick det ganska fort. :P De flyttade ihop, här i Karlskoga, gifte sig, i stadshuset i Borgholm (Öland), i juni 1984, och sen föddes min storasyster 3 månader senare. :P

Men hur hamnade de då i Karlskoga? Ja, enligt vad jag fattat det som, så fick pappa jobb här, och då flyttade de väl hit båda två, och flyttade ihop här. De tyckte väl det passade bra också, då det var på lagom avstånd till bådas familjer. ;) Liksom lite mittemellan Hedemora och Uppsala. :P

Och ja, de är fortfarande gifta. ;) För 2½ år sen firade vi hela familjen deras silverbröllopsdag (25 år), med middag på samma ställe som de åt sin bröllopsmiddag på 1984. Halltorps Gästgivferi på Öland. Mysigt! :)

Och på våren 2004, på påsklovet, åkte vi hela familjen till Prag, det var första gången vi döttrar var på det stället där mamma och pappa för första gången träffades. Och självklart var vi och fikade på det caféet där mamma och pappa hade sin första date. ;)
Detta var ju då alltså i samband med deras 20-åriga bröllopsdag. Tanken var att vi skulle åka dit 2 år tidigare, 20 år efter att det träffades, men då var Emma i Venezuela som utbytesstudent, så fick vi vänta till det året de firade 20 år som gifta istället.

Avslutar med en bild på mina fina föräldrar. ;) Från Budapest, när vi var där hela familjen i början på april, påsken 2010. :)
Tyvärr var den jättemörk, de syntes knappt, så jag blev tvungen att ljusa upp bilden för att man skulle se dem. Så bilden är uppljusad, bara så ni vet!

2 kommentarer:

  1. Så trevlig du berettar :-)
    Fin bild, av dine foreldre.

    Klem

    SvaraRadera
  2. Kul läsning Hanna! Ska läsa de första inläggen nu :)

    SvaraRadera