lördag 18 februari 2012

Museum, shopping och Melodifestival

OK, tänkte försöka berätta lite om förra helgen då. Lovade ju det (typ) när jag kom hem, men har blivit förskjutet en aning. :P Skulle ju göra det tidigare i veckan, men så ja, råkade jag ju bli sjuk, så det kom liksom av sig.

Kör nån kort liten sammanfattning då, ändå ingen som orkar läsa om jag skriver nåt längre, haha. :P

Det blev upp TIDGT lördag morgon, jag hade ställt väckarklockan på 7.20. Dock fick jag inte sova så länge ens. Blev upphämtad vid 8 då vi åkte till Örebro. Dit kom vi lite tidigt, men då hann jag in på Pressbyrån och köpa en tidning att läsa på tåget, eftersom jag inte hade nån annan lektyr med mig. :P

Så fick vi säga hejdå till mamma, som skulle med sitt tåg lite före mig. Hon åkte tåt andra hållet, hon skulle till Uppsala över helgen. Men jag blev klar gasnka snart ändå, så då gick vi och ställde oss vid mammas tåg och började kolla efter mamma. Sen väntade vi på att mamma skull se oss. :P och det gjorde hon till slut! :P

Sätet innanför mig var tomt hela vägen, vilket var förjdra gött, slapp jag ha väskorna mellan benen. (Hade bara en ryggsäck och min vardagsväska. Eller OK jag hade väskan med grejerna till Lina också).

När jag nästan var framme i Göteborg, närmare bestämt strax efter Alingsås, så fick vi beskedet att tåget blev tvunget att stanna, p.g.a ett signalfel. Som efter ytterligare en stund blev ett omfattande signalfel. Suck! Vad är det med mig och tåg egentligen?! Jag ska inte åka tåg ensam, då händer det alltid nåt. Men om jag åker med nån annan däremot, då brukar det klara sig.

Så jag fick messa Lina och tala om att jag skulle komma sent. Men hon var redan på väg till stationen... Stackarn! Det blev till slut en halvtimme...

Vi åkte hem till Lina en stund, jag fick inspektera hennes lilla studentrum (som var jättemysigt!) och så stack vi ut igen. Och så gick vi på museum. Efter mycket funderande blev det Göteborgs Stadsmueum. (Det var gratis för folk under 25 och de hade öppet längre än till kl. 15) Det var ett intressant museum, med många spännande utställningar. Hela Göteborgs historia, från bildandet av staden fram till nutid, ja, t..o.m. framtid, haha! :P Vi gick lite vilse först, men det löste sig. :P

Sen hann vi med att kolla i lite affärer innan vi skulle möta upp F inne på stationen. Vi var bl.a. på Designtorget.

Så mötte vi upp F, som nu alltså även fick träffa Lina, som jag förstås berättat om. ;) Men Lina stack ganska direkt, hon skulle ju inte med oss ändå. Hon följde ju med mig dit bara för att jag inte hittar i Göteborg. :P

Sen gick jag och F direkt till Scandinavium. Vi GICK hela vägen! (Vilket var ganska långt!) Vi var vid Scandinavium redan vid 6-tiden, men vi gick in direkt vi kom dit. Man slapp ju de skilånga köerna om inte annat. :P

Sen gick vi runt därinne och tittade på allt som fanns, vilket var en hel del! Jösses alltså!

Vi gick också in en nsabbis på arenan och ställde oss och tittade bara, för att få en överblick över det hela. Och wow! Det är vad jag säger!

Så köpte vi en varsin smörgås på SubWay så vi fick i oss nåt innan vi skulle sätta oss på plats. Där fick vi också en gratis chipspåse på köpet! Men sen gick vi till en av kioskerna och köpte lite godis inför "äventyret" också. De hade inte skitmycket att välja på, men det blev en påse bilar för mig iallafall. Sen blev det ett varsitt besök på toa innan vi intog våra platser.

Vi var på plats ca en halvtimme innan showen började. Då var det lite försnack, med programledarna, med Christer Björkman och med Henric von Zweigbergk. Och så lite musik av förbandet. :P

Och såååååååååååååååååååååååååå drog allting igång! Och iiiiiiiiiiiiiiiiiih, vad spännande det blev helt plötsligt! Spännande, nervöst och häftigt, och allting på samma gång! Det var en speciell känsla som drog genom kroppen när sändningen drog igång, det går inte att beskriva, men det var liksom magiskt allting! Som F sa, precis när allting dragit igång, och det där första vårelt mynnade ut, "jag ryser nu". Det var fasen precis det man gjorde! Allt var så overkliget, men ändå SÅ häftigt! Så maffigt, coolt, galet, sjukt, overkligt! Och jag är så jävla GLAD att jag fick uppleva det!

Ja, det var, som jag skrev på Facebook efteråt, en helt underbar, fantastisk, grym och galen kväll! :D En sukt grym kväll!!! Och som jag också skrev: Det här kommer jag leva på LÄNGE!!! :D

Och gud, vad jag vill göra om det... Igen och igen och igen och igen! :D

Ja, alltså nej, det går inte att beskriva. Det finns inga ord i världen som kan beskriva känslan. Inte med rättvisa iallafall. Det MÅSTE UPPLEVAS!!! Men jag är så GLAD att jag fick uppleva det!!! :D

Men det häftigaste var nog ändå på slutet, när den andra finalisten (David Lindgren) avslöjats, och gick upp och körde sin låt igen, den stämningen som blev, helt magisk! Alla i publiken bara reste sig upp och började klappa med, och hela arenan bara kokade! Det var verkligen som att hela taket i Scandinavium reste sig! GALET!!! Men HÄFTIGT!!!

Ja, det var en amgisk kväll, finns inget annat att säga om det!

Sen när allt var slut tog vi oss ut från Scandinavium, och gick tillbaka till centralen. Där tog F bussen tillbaka till Uddevalla 22.40 och jag fick sen vänta ytterligare på Lina vid bussterminalen.

Nästa dag åt vi båda två en stärkande frukost innan vi begav oss ner på stan. Då blev det shopping, shopping, shopping hela långa dagen! Vi var t.o.m. ute på stan innan affärerna ens hade öppnat, haha. :P Lina gjorde ngra fynd! ;) Jag köpte bara ett vykort, haha. :P

Så fikade vi på ett café som avslutning. Där köpte vi en äppelmuffins som vi delade på. Vi var båda ganska ordentligt missnöjda kan man säga. Där ska vi inte fika igen. :( Äppelmuffinsen var inte det vi trodde. Det var typ "vanlig" muffins, med lite äppelmos i botten bara. Ingen hit! :(

Så GICK VI hem till Lina, slappade nån timme, innan vi blev tvungna att åka till centralen, då jag skulle med tåget 18.02. Vi kramades, jag klev på, satte mig, vinkade till Lina, och sen bar det hemåt. Dena gång fick jag dock sitta med väskorna mellan benen, det satt en annan kille på sätet bredvid. Jag fick platsen närmast gången.

Väl framme i Örebro stod pappa på perrongen och väntade. Men sen fick vi vänta nästan en timme på mamma, för hon hade missat sitt tåg i Enköping. Eller snarare, hennes buss från Uppsala var kraftigt försenad, och då väntetiden i Enköping inte var så lång, så skulle hon ändå ha missat tåget om hon åkt med bussen. Så hon kom med taxi.

Var hemma typ halv 11.

Tack för en underbar och härlig och fantastisk helg i Göteborg! :D Tack Lina för sovplats och trevligt umgänge lördag dag och söndag, och TACK F för sällskapet på Mellon på lördagkvällen!!! :D Jag är så sjukt jäkla nöjd! :P

Hade tänkt slänga upp några foton, men det strular och jag orkar inte hålla på att fixa med det nu så jag skiter i det. :P Kommer ändå upp bilder på Facebook imorgon. ;)

Ikväll är det dags för nästa deltävling då, nummer 3! ;) Från Leksand. Men denna vecka får jag (återigen) nöja mig med att se det från TV-soffan, hehe. :P

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar