måndag 20 februari 2012

Varför finns det ens såna tävlingar?!

OK, här kommer ett av inläggen jag nämnde igår. Ett inlägg jag skrev i min gamla inlägg, om skönhetstävlingar på barn! Inlägget blev jag inspirerad att skriva efter att jag sett Toddlers and Tiaras för första gången. Ett helt sjuk jävla program, och föräldrarna är inte kloka!

Hur FAN kan man utsätta sina barn för sånt??!! Allvarligt talat!!! Föräldrarna var verkligen helt störda, dumma i huvudet… De var väl själva inte så populära som yngre kanske, och fick aldrig chansen att uppleva just det där själva, som de kanske alltid drömt om… Och då låter de sina barn leva DERAS drömmar, bara för att de själva inte har chansen!!! Men det är fan SINNESJUKT!!! För sjutton, låt de stackars ungarna vara barn, och inte “låtsas-vuxna”!!!

Det var så sjukt att se, jag mådde nästan illa vissa stunder, för vad de barnen fick utsättas för… De blev tan-sprejade för att få en fejksolbränna, och det såg bara sjukt ut, och så fick de håret uppsatt och dessutom sattes det i löshår, de fick lösnaglar och blev sminkade!!! Och några av de stackars barnen fick även LÖSTÄNDER!!! Bara för att de skulle få ett perfekt leende också… Alltså… Nej, jag vet inte vad jag ska säga… Jag blev bara så äcklad, på nåt sätt… Som små dockor… Och så när mamman borstade håret på dem, för att göra det snyggt, skrek några av barnen för att de tyckte det gjorde så ont att borsta håret… “Men, det här har du ju gjort så många gånger, du borde ju vara van… Så ont kan det väl inte göra!!!”… Och sminkningen, inget som alla barn såg ut av njuta av sådär värst mycket direkt… Nej, jag blir äcklad…

Sen har de helt sjukt korta klänningar, som är åt skogen för korta, och bara massa volanger och spets och skit vad det nu är… De där 5-6-åringarna ser ut som 15-16-åringar… Det ska väl inte vara meningen, HERREGUD!!!

Och så när de ska gå ut på scenen och liksom “visa upp sig”, så visar mamman från publiken hur de ska stå och gå, och sen hur de ska le vinka… Allting ser så otroligt stelt och tillgjort ut… De har tränat in saker de ska göra innan, som en tjej hade t.ex. övat in att hon skulle hjula, och det gjorde hon ju då… I alldeles för stora dessutom, som mamman prompt ville att hon skulle, TROTS att de var för stora och hon hade tappat de om hon hade sprakt med benet… Då la de papper i skorna för att de inte skulle ramla, men då när hon hjulade ralade ju ena pappret ur… Haha ja, jag kunde nästan inte låta bli att tycka att det var lite kul, och rätt åt mamman, haha… :P Ja, jag säger då det…

Små, helt vanliga, jättesöta barn, förvandlades till oigenkännlighet… Det var t.o.m nån av ungarna som kommenterade sig själv när hon blev förvandlad till docka: “Man kan inte känna igen mig, det här är ju inte jag”… Men ändå på ett liksom förväntansfullt sätt!!!

Och så om minsta lilla grej blir fel, blir mammorna, som ju oftast är de som lägger ner tid på detta, jättebesvikna och allt måste göras om… Som den lilla tjejen som hade fått tanning (solbränna-spray) dagen INNAN tävlingen, och sen nästa dag när hon vaknat upp hade den tanningen inte sett så bra ut, så nej, då hade de blivit tvungna att duscha av henne all tanning…

Det var en liten tjej, som i vanliga fall hade jättevackert långt brun hår, superfina bruna ögon, och glasögon, men som efter all sminking förvandlades till, nån helt annan… Man kunde knappt fatta att det var hon… Med allt löshår, som var uppsatt, glasögonen naturligtvis borttagna (troligtvis hade de väl ersatts av linser) och jättesminkad till total oigenkännlighet… Vad är grejen med det??!! Det är ju inte ens samma person… Eller tror man nästan inte iallafall… Jag blev så arg och ledsen av att se det…

Seriöst, vilken press man sätter på de stackars barnen… De har ju inte valt det själva heller, vad det verkar, men föräldrarna, framförallt mammorna, har fått de till att tycka att det är kul… Eller någorlunda iallafall… De har iallafall gjort det till en vardag för de här små flickorna… I intervjuerna av barnen hör man på dem att det är nåt de brukar göra, och de är vana att vinna…

Och det var så sjukt att se alla mammor som var helt besatta av detta, att låta sina barn ställa upp i skönhetstävlingar… Att ha den “perfekta” ungen!!! Jag blev så arg… Det var ju ändå det värsta att se, alla småsjuka mammor som levde sin dröm genom sina barn!!! De var verkligen helt knäppa!!! Och så när det inte gick som de hade tänkt sig, så blev de superbittra… De var ju BARA ute efter att just deras lilla tjej skulle vinna, och om inte, så dög inte det!!! Inget annat dög!!! Som den lilla tjejen som hade kommit trea och var jättenöjd över sitt pris som hon hade vunnit för sin tredjeplats, och så kommer hon till mamma som sitter i publiken, och visar glatt upp sitt pris och utropar: “Titta mamma, jag kom tvåa!!!”, superlycklig, och då rättar mamman bittert till “Nej, trea…” Varför inte glädjas med sin dotter som uppenbarligen inte brydde sig ett skit om att hon inte vann, hon hade ju fått pris ändå… Nej, istället ska man tjura över att ens unge inte vann, och förstöra glädjen lite till genom att rätta dottern att hon faktiskt “bara” kom trea, och inte tvåa!!! Och sen i intrevjun så hör man hur besviken mamman är, och även det hon säger visar så tydligt just detta… Att när just hennes dotter inte vinner, så är det som att hela världen gått under, hon är bara besviken, och kan inte ens glädjas åt och vara stolt över sin dotter… Hon säger bara vad som blev fel, och vadf som gjorde att de inte vann, men ingentinb om att “men jag är stolt över min dotter ändå”, nej, då är det som att dottern är misslyckad istället…

Och sen de stackars barnen som inte vinner nånting… :( När det är prisutdelning, och det delas ut pris för allt möjligt, bäst klädda tjej, sötast ögon, snyggaste håret, bästa sminkningen och allt vad det nu var, och så är det nån av barnen som inte vinner pris för nånting av det, samtidigt som nån annan vinner flera av de priserna… Stackars de barnen!!!

Jag säger bara det: TUR att sånt här “skit” inte finns i Sverige!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar